EU-parlement stemt in met betere arbeidsvoorwaarden voor chauffeurs

De weekendrust mag niet meer in de cabine worden doorgebracht, maar werkgevers moeten een hotel gaan betalen.

Een Bulgaarse vrachtwagenchauffeur kijkt naar een brandende vrachtwagen tijdens een protest tegen de transporthervormingen. De Oost-Europese lidstaten vrezen dat de nieuwe regels hun concurrentiepositie verslechteren.
Een Bulgaarse vrachtwagenchauffeur kijkt naar een brandende vrachtwagen tijdens een protest tegen de transporthervormingen. De Oost-Europese lidstaten vrezen dat de nieuwe regels hun concurrentiepositie verslechteren. Foto Dimitar Dilkoff/AFP

Het Europees Parlement wil dat vrachtwagenchauffeurs binnen de Unie betere werkomstandigheden krijgen en gelijkwaardiger worden betaald. Dat staat in een reeks voorstellen die donderdag is aangenomen. Over de voorstellen, het zogeheten EU-mobiliteitspakket, werd al maanden onderhandeld.

In de voorstellen staan onder andere richtlijnen voor de lonen en rusttijden van chauffeurs. Oost-Europese chauffeurs moeten onder andere net zoveel betaald krijgen als hun West-Europese collega’s wanneer zij dezelfde ritten rijden. Deze maatregel moet ongelijke concurrentie tussen verschillende Europese chauffeurs tegengaan. Ook staat in de voorstellen dat vrachtchauffeurs het weekend niet in de cabine mogen doorbrengen. De werkgever moet dan een hotel betalen of zorgen dat de chauffeur naar huis kan.

De chauffeurs moeten na een internationale rijklus zestig uur uitrusten in het thuisland en ze dienen zeker eens in de vier weken naar huis te gaan. Om grensovergangen te registreren wil het EU-parlement in de voertuigen de digitale tachograaf gebruiken. Deze wordt nu al gebruikt voor het registreren van rij- en rusttijden.

Brievenbusfirma’s

Ook wil het Europarlement tegengaan dat de transportbedrijven voordelige belastingtarieven opzoeken in landen zoals Malta en Cyprus. Ze hebben voorgesteld dat de vrachtbedrijven aantoonbaar werkzaam moeten zijn in het land waar ze geregistreerd staan.

Het EU-parlement heeft drie keer moeten stemmen over het mobiliteitspakket voordat de plannen op een meerderheid konden rekenen. Het Europarlement heeft overigens geen volledige zeggenschap over het doorvoeren van deze maatregelen. De stemming van donderdag betekent vooral dat het parlement het eens is over de maatregelen waarover het met de Europese Raad (de lidstaten) gaat onderhandelen.