Recensie

Recensie Muziek

Weyes Blood: de liefde komt met voetangels

Toen niemand met haar in een band wilde, begon de Amerikaanse zangeres Natalie Mering op eigen kracht. Weyes Blood ontwikkelde zich van experimenteel en stekelig tot de toegankelijke popmuziek van nu. Mering realiseerde zich dat ze via popliedjes kan communiceren met de luisteraar. Zo kwam ze uit bij de woest aantrekkelijke muziek van haar vierde album Titanic Rising, gemaakt met Jonathan Rado van Foxygen. Wulpse achtergrondkoortjes en fraaie orkestpartijen worden niet geschuwd op een album dat beschouwd mag worden als een indie-update van de seventiesmuziek van Carole King en The Carpenters. Natalie Mering heeft een zuivere, zalvende stem die zindert van onbegrensd verlangen. In ‘Everyday’ solliciteert ze met terugwerkende kracht naar een vaste betrekking op Tin Pan Alley. ‘Picture Me Better’ had van Bacharach & David kunnen zijn. Voorspelbaar wordt het nooit: de liefde komt met voetangels en titelnummer ‘Titanic Rising’ is pure spacemuziek.