Verlies voor warenhuisketen Hudson’s Bay

De reorganisatie van de Europese divisies zorgde voor hoge kosten. Ook kon het bedrijf geen gebruik meer maken van een eenmalige belastingvoordeel.

Mensen nemen een kijkje in het warenhuis Hudson's Bay in Hoog Catharijne tijdens de opening.
Mensen nemen een kijkje in het warenhuis Hudson's Bay in Hoog Catharijne tijdens de opening. Foto Robin van Lonkhuijsen/ANP

Warenhuisconcern Hudson’s Bay Company (HBC) heeft vorig jaar een verlies van 631 miljoen Canadese dollar (421 miljoen euro) geleden. Dat is een stuk meer dan vorig jaar. Toen sloot het bedrijf het boekjaar nog af met een verlies van 139 miljoen dollar. Dat maakt het bedrijf woensdag bekend.

Het bedrijf geeft twee redenen voor de tegenvallende cijfers. Allereerst zorgde de reorganisatie van de Europese divisies voor hoge kosten. Het bedrijf trok daar 194 miljoen Canadese dollar voor uit. Bovendien kon het niet langer profiteren van een eenmalig belastingvoordeel, dat in 2018 nog wel gold. De omzet van HBC bleef met 9,4 miljard dollar nagenoeg gelijk.

Lees ook: Hudson’s Bay, een jaar van gefnuikte ambities

In september 2018 besloot het bedrijf de Europese activiteiten, waaronder ook de warenhuizen in Nederland en België, onder te brengen bij het Duitse Karstadt, eigendom van de Oostenrijkse investeerder Signa. Hiermee ontstond een samenwerkingsverband met Signa waarmee Hudson’s Bay Company voor iets minder dan de helft eigenaar bleef van de Europese warenhuizen. Door een deel af te stoten hoopte het bedrijf weer winstgevend te worden. Het concern kampte al langer tegenvallende resultaten, vooral in de Europese winkels. Onder Hudson’s Bay Company vallen onder meer de winkels Saks Off 5th en Lord+Taylor.