Camelot moet de inlog- en schoonmaakkosten die het verhuurbedrijf vraagt aan zijn huurders terugbetalen. Volgens de rechtbank in Amsterdam zijn die kosten onrechtmatig. Camelot is aan de tien huurders die de zaak hebben aangespannen elk een bedrag van 302,50 euro verschuldigd.
De tien eisers waren allemaal bewoners van een studio in het Wasa Student Village in Amsterdam, vlakbij station Sloterdijk. Als onderdeel van hun huurcontract moesten ze eenmalig een bedrag van 202,50 betalen voor toegang tot MyCastle, de digitale portal van Camelot, en 100 euro voor een schoonmaakbeurt nadat hun huurperiode was afgelopen.
De kantonrechter oordeelde vorige week vrijdag dat deze kosten „onredelijk” zijn. In het vonnis staat dat in het bedrag voor MyCastle kosten worden doorberekend die „geen enkel verband houden met het digitale platform” en dienen deze kosten „in overwegende mate het belang van Camelot als verhuurder”. Ook van de schoonmaakkosten „valt niet in te zien welk profijt een huurder daarvan heeft”. Camelot kan niet tegen de uitspraak in beroep, omdat het toegekende bedrag onder de appèlgrens van 1.750 euro ligt.
/s3/static.nrc.nl/bvhw/files/2018/05/data31455947-f619c3.jpg)
Forse bron van inkomsten
Voor Camelot, oorspronkelijk een vastgoed- en leegstandbeheerder, is MyCastle een forse bron van inkomsten, bleek uit onderzoek van NRC in mei vorig jaar. Jaarlijks strijkt het bedrijf, dat ruim 1.750 studio’s in vier steden verhuurt, daarmee bijna 200.000 euro op.
Huurders krijgen in de praktijk weinig terug voor hun betaling. Op klachten of meldingen die via MyCastle werden ingediend wordt niet of traag gereageerd. Handleidingen voor apparatuur in de studentenkamers zijn na een update verdwenen. Huurders maken liever gebruik van e-mail of telefoon als ze contact zoeken met Camelot.
Huurjurist Guido Zijlstra, die de tien huurders bijstond, hoopt dat Camelot snel stopt met het vragen van de eenmalige kosten. Hij verwacht dat meer huurders zich bij hem zullen melden nu het vonnis is uitgesproken. „Vanaf het moment dat je hebt betaald, geldt een verjaringstermijn van 5 jaar. Camelot verhuurt nog niet zo lang, dus er zullen veel mensen voor in aanmerking komen.” Op de website van het Amsterdamse Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag !Woon, dat de tien huurders hielp met het opstarten van hun rechtszaak, is te lezen hoe andere huurders hun geld terug kunnen krijgen.
Camelot zegt zich nog te beraden op het vonnis. Volgens operationeel directeur Allard Jaring zullen de inlog- en schoonmaakkosten voor het Wasa Student Village worden geschrapt. Maar of dat ook voor de andere locaties zal gebeuren, kan hij nog niet zeggen. „De eenmalige kosten voor MyCastle zijn voor ons een manier om de huurprijs laag te houden. Als we dat bedrag niet meer mogen vragen, zullen we onze kosten elders moeten terugverdienen want dit is voor ons een budgetneutrale kwestie. Het gevolg zal zijn dat de huren zullen stijgen.”