‘Piloten Ethiopian Airlines volgden procedures Boeing’

De noodprocedure die Boeing voorschreef, kon de crash van het Ethiopian-toestel niet voorkomen, blijkt uit onderzoek. Alle 157 inzittenden kwamen om.

Een Boeing 737 MAX op de luchthaven van Seattle.
Een Boeing 737 MAX op de luchthaven van Seattle. Foto Ted. S. Warren/AP

De piloten van de neergestorte Boeing 737 MAX van Ethiopian Airlines hebben de noodprocedure die de crash had moeten voorkomen goed gevolgd. Ze hebben zich gehouden aan het protocol dat Boeing voorschreef om een slecht functionerend veiligheidssysteem uit te schakelen. Dat protocol was goedgekeurd door zowel de vliegtuigbouwer als toezichthouder FAA, concluderen onderzoekers in een donderdag gepubliceerd voorlopig rapport.

De eerste bevindingen kwamen woensdag al naar buiten via The Wall Street Journal, op basis van betrokkenen bij het Ethiopische onderzoek. Ethiopian zei donderdag naar aanleiding van de bevindingen in een verklaring trots te zijn op de piloten, die hun werk goed gedaan lijken te hebben en daarmee “professioneel een grote prestatie onder zulke extreem moeilijke omstandigheden” geleverd hebben.

Instructies

In oktober stortte ook een Boeing 737 MAX neer, van Lion Air in Indonesië. Het toestel stortte in zee, met 189 doden tot gevolg. Ook daar dook vlak voor de crash de neus van het toestel bij herhaling naar beneden door de zogenoemde MCAS-software.

Naar aanleiding van de crash in Indonesië stuurde Boeing nieuwe instructies naar piloten. Die verduidelijkten hoe het automatische besturingssysteem, dat het vliegtuig stabiel moet houden, bij problemen uit te schakelen is waardoor het toestel weer bestuurd kan worden. Deze instructies lijken de Ethiopian-piloten goed, maar tevergeefs opgevolgd te hebben.

Lees ook: Boeing is plots in het defensief beland

Probleem

De piloten van de Boeing 737 MAX van Ethiopian Airlines schakelden het problematische systeem MCAS uit, in de hoop meer controle over het vliegtuig te krijgen. Toen het toestel nog steeds niet aan hoogte won, probeerden ze nog tevergeefs op andere manieren de 737 MAX te laten klimmen. Het toestel stortte uiteindelijk neer nabij de hoofdstad Addis Ababa. Alle 157 inzittenden kwamen om.

Het rapport gaf donderdag nog geen uitsluitsel of de problemen met het besturingssysteem de enige oorzaak waren van de ramp. Het Ethiopische onderzoek duurt nog zes maanden tot een jaar.

Boeing heeft laten weten de voorlopige bevindingen te bestuderen. In afwachting van een software-update die de problemen met het MCAS verhelpt, worden de toestellen van het type 737 MAX aan de grond gehouden.

Update (4 april 2019): Donderdag zijn de voorlopige bevindingen van de onderzoekers gepresenteerd. Dit bericht is daarna uitgebreid geüpdatet.