Recensie

Recensie Muziek

Niets nieuws, toch een goede samenwerking

    • Hester Carvalho

Er is weinig nieuws of verrassends te ontdekken aan het samenwerkingsproject Lux Prima, van zangeres Karen O (van Yeah Yeah Yeahs) en producer Danger Mouse (van The Black Keys). Danger Mouse levert het soort instrumentaties dat hij ook maakte voor het album Rome (2011, met zang van onder anderen Norah Jones). En dat klinkt fantastisch.

Zo zweemt Lux Prima opnieuw naar het verleden: naar de stijl van Serge Gainsbourg, en het eveneens Franse Air. De afbrokkelende elegantie van soms bijna valse violen in ‘Reveries’, de schmierende kracht van een surfgitaar, de dreinende orgels – ze roepen een sfeer op van een rokerig verleden, waarin weinig zonlicht doordringt. Karen O zingt sprankelend en snerend. Als dan ook de melodie frappeert, zoals in het spetterende ‘Leopard’s Tongue’ en een vurig ‘Woman’, dan zijn de wat sleetse resultaten (‘Drown’, ‘Non Lux’) snel vergeten.