Software-update Boeing 737 MAX vertraagd

Boeing zei vorige week nog dat de software-update klaar was voor installatie. Maar de Amerikaanse luchtvaartautoriteit maakte maandagavond duidelijk dat Boeing nog “aanvullend werk” moet verrichten.

Een Boeing 737 MAX 8 staat geparkeerd in Seattle.
Een Boeing 737 MAX 8 staat geparkeerd in Seattle. Foto Ted. S. Warren/AP

Boeing heeft maandagavond aangekondigd meer tijd nodig te hebben om de software-update voor de Boeing 737 MAX te voltooien. Vorige week zei Boeing nog dat de nieuwe software getest was en klaar voor installatie. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA, die software voor gebruik moet goedkeuren, heeft echter in een verklaring gezegd dat er “aanvullend werk” verricht moet worden door Boeing.

De FAA verwacht nu dat Boeing pas ergens in de “komende weken” de software ter goedkeuring kan voorleggen. Boeing hoopte eerder de update deze week al voor te leggen, melden Amerikaanse media. “De FAA zal de software niet goedkeuren totdat de toezichthouder tevreden is over de indiening”, aldus de FAA in de korte verklaring.

Het gaat om een software-update voor het besturingssysteem MCAS, bedoeld om de stabiliteit van de Boeing 737 MAX te behouden. Het systeem activeert zichzelf als het vliegtuig zich in een bepaalde scherpe hoek bevindt. Mogelijk houden twee recente crashes van het toestel hiermee verband.

“Veiligheid heeft onze hoogste prioriteit”, reageerde Boeing maandag tegen persbureau AP. “We gaan grondig en methodisch te werk bij het ontwikkelen en testen van de update. We zorgen dat we de tijd nemen om het goed te doen.”

De Verenigde Staten, de Europese lidstaten, China en veel andere landen houden de MAX-toestellen sinds maart aan de grond. Wanneer de vliegtuigen weer mogen vliegen is nog niet bekend. Eerder meldde Reuters dat het tot juli of augustus kan duren. Dit levert problemen op voor luchtvaartmaatschappijen, die onder meer vervangende vliegtuigen moeten regelen.

Opnieuw keuren

De Boeing 737 MAX moet niet alleen opnieuw goedgekeurd worden door de FAA. Onder andere de Europese en Chinese luchtvaartautoriteiten gaan een eigen veiligheidscheck doen voordat ze het luchtruim weer open stellen voor dit vliegtuigmodel. Dit is ongebruikelijk. Eerder werd een veiligheidsbeoordeling van de FAA nog gewoon over genomen.

Bij een ongeluk met een Boeing 737 MAX 8, nabij de Ethiopische hoofdstad Addis Abeba, kwamen begin maart alle 157 inzittenden om het leven. In oktober vorig jaar kwamen bij een ongeluk met eenzelfde type Lion Air-toestel in Indonesië alle 189 passagiers om.

Lees ook: Crisis bij Boeing raakt ook Amerikaanse toezichthouder. Ging het in de eerste week na de Boeing-crash vooral over de oorzaak, nu gaat de aandacht naar de goedkeuring door toezichthouder FAA.