‘Kruidvat en G&G misleiden’

Deze rubriek belicht kwesties uit het bedrijfsleven waarover de rechter zich onlangs uitsprak. Ditmaal civiel recht.

Foto iStockphoto
Foto iStockphoto

‘Alle mousserende wijnen 2e fles halve prijs’, e-mailde slijterijketen Gall & Gall aan vaste klanten. Maar in de winkel bleek dat dit niet gold voor Pommery Champagne van 32,99 euro, die voor kaarthouders in de aanbieding was voor 25,99 euro. In de algemene voorwaarden, waarmee voor de aanschaf van zo’n klantenkaart moet worden ingestemd, staat dat acties niet gelden in combinatie met andere acties. Dus geen Pommery voor 12,99 euro. Ook Gall & Gall vond dat „de communicatie wellicht iets helderder had gekund” en beloofde beterschap aan de Reclame Code Commissie (RCC) die zich boog over de klacht van een klant. Daarom volstond de voorzitter van de RCC onlangs met de vaststelling dat de slijter zich schuldig had gemaakt aan misleiding.

Eenzelfde veroordeling viel drogisterijketen Kruidvat ten deel voor haar kortingsactie ‘2+2 gratis’ met ‘keuze uit het hele assortiment’ van batterijen, zoals aangeprezen in ongeadresseerd drukwerk. Bij de kassa bleek dat echter niet te gelden voor hoorbatterijen. „Misleidend en daardoor oneerlijk”, aldus de RCC-voorzitter. Daar liet hij het bij, omdat Kruidvat toegaf een fout te hebben gemaakt. „Een eenmalig incident, zodat geen gevaar voor herhaling bestaat”, concludeerde de voorzitter.

Uitspraak: dossiernummers 00023 en 00037