Recensie

Recensie Theater

Rijsen & Rooxman is een verpletterende daad van liefde (●●●●●)

Theater Het autobiografische is universeel, staat op de flyer van Rijsen & Rooxman De DikkeMuiz & Sjors. Dat doet te weinig eer aan de pure durf van deze autobiografische voorstelling.

Adelheid Roosen keert zich tot haar creatieve partner George Groot om de problemen in haar relatie met Titus Muizelaar te onderzoeken.
Adelheid Roosen keert zich tot haar creatieve partner George Groot om de problemen in haar relatie met Titus Muizelaar te onderzoeken. Foto Leendert Vooijce

De makers van Rijsen & Rooxman De DikkeMuiz & Sjors putten rijkelijk uit hun eigen vervlochten levens. Het levert verbijsterend rauw theater op, dat het publiek innig deelgenoot maakt van een ieders pogingen om lief te hebben.

De relatie van Adelheid Roosen en Titus Muizelaar, al meer dan vijftien jaar bij elkaar, verloopt stroef, zo vertelt Roosen in het proloog. Hij sluit zich af, ze zoenen al jaren niet meer en zij krijgt geen contact. Roosen vermoedt, of vreest, dat het iets te maken heeft met Muizelaars ex Lineke Rijxman, die altijd de ‘wond in zijn hart’ is gebleven. Samen met haar hartsvriend en jarenlange creatieve partner George Groot, die als soort van therapeut fungeert maar zelf ook niet buiten schot blijft, wil Roosen dit op het theater uitzoeken.

Het is een hachelijke inzet voor een voorstelling, maar juist het gevaar van de onderneming zorgt ervoor dat alles continu onder hoogspanning staat. De speelstijl kent zo’n hoge energie en emotionele lading dat het voelt alsof de makers niet alleen hun leven spelen, maar vóór hun leven spelen. Het levert een ervaring op die je vanaf het allereerste moment naar de keel grijpt en niet meer loslaat, hoewel de frequente humor de pijn verdiept én verzacht.

Door verschillende theatrale invalshoeken te hanteren pellen de makers de verschillende lagen rond liefde en intimiteit af. In ontwapenende scènes waarin Roosen en Rijxman zussen spelen wordt er afgerekend met de levenslange schade die kinderen door hun vaders kunnen oplopen. Op onnadrukkelijke wijze worden er verbanden gelegd tussen mannelijke en vrouwelijke rollenpatronen en het gedrag van het individu, en tussen liefde, openheid en transparantie.

’t Autobiografische = ’t universele staat er op de flyer. Dat doet te weinig eer aan het theatrale vernuft en de pure durf die er voor nodig zijn om het autobiografische tot het universele te maken. Rijsen & Rooxman DeDikkeMuiz & Sjors is een pure daad van liefde, voor elkaar èn voor het publiek, omdat de makers zichzelf letterlijk en figuurlijk op het spel zetten.