Maakt een eitje meer uit of niet?

Wat eten we? Vier jaar geleden werd veiligheid van eieren bevestigd. Maar dit grote nieuwe onderzoek zaait twijfel. Gaat het ei weer in de ban?

Mensen die veel eieren eten krijgen iets eerder een hartziekte dan mensen die er weinig eten. Eiereters hebben ook een kleine kans om wat vroeger te overlijden. Ieder gegeten ei draagt een klein beetje bij aan dat gevaar. Dat concluderen Amerikaanse onderzoekers in een artikel in de JAMA. De wetenschappers turfden wat bijna 30.000 mensen aten en welke ziekten ze in gemiddeld 17,5 jaar daarna kregen, of waar ze aan dood gingen. Daaruit werd de invloed van eieren en andere cholesterolhoudende voedingsmiddelen berekend.

Dat is ook wat! Pas 15 jaar zijn de panische waarschuwingen tegen levensgevaarlijke cholesterolbommen – ik bedoel eieren – de wereld uit. Van het Voedingscentrum mogen we weer drie eieren per week eten. Vegetariërs mogen er zelfs eentje meer tikken. Vier jaar geleden bevestigde een groot overzichtsartikel nog eens de veiligheid van eieren. Maar dit grote nieuwe onderzoek zaait twijfel. Gaat het ei weer in de ban?

Ach. Ieder half ei per dag erbij vergroot de kans op hartziekte met 6 procent en de kans op een voortijdige dood met 8 procent. „Bescheiden”, noemen onderzoeker Zhong en zijn collega’s dat gevaar. Dat is een waarheid als een koe. De kans voor een gezonde vijftiger om binnen tien jaar (dat is: voortijdig) te overlijden is ongeveer 2 procent. Wie om de dag een eitje eet vergroot die kans met 6 procent. Die wordt dan 2,12 procent. Het verschil mag statistisch significant zijn (dat is het), maar geen mens merkt het verschil. Voor een overheid die op de gezondheid van bijna twee miljoen vijftigers moet letten, zoals de Nederlandse, maakt het wel uit. Als iedereen dagelijks een half eitje meer gaat eten, veroorzaakt dat in tien jaar tijd (0,1% van 2.000.000) ongeveer 2.000 extra doden.

Cholesterol, nog steeds de boosdoener

Cholesterol is nog steeds de boosdoener. In een ei zit ongeveer 200 milligram (mg) cholesterol. Nederlanders krijgen per dag gemiddeld 206 mg cholesterol met hun voeding binnen. Het gehalte LDL (het slechte cholesterol) komt daardoor 0,1 millimol per liter (mmol/l) hoger uit. Is dat erg? Dat hangt ervan af hoe hoog uw LDL is. De gewenste waarde ligt onder de 2,5 mmol/l. Het lichaam maakt dagelijks 800 tot 1.000 mg cholesterol, en minder als er meer met het eten binnenkomt.

Eind vorige eeuw gingen eieren in de ban omdat de cholesterol in voeding werd gezien als aanjager van hart- en vaatziekten. De deskundigen moesten even slikken toen bleek dat een regelsysteem de lichaamseigen cholesterolsynthese verlaagt als er veel binnenkomt.

Lees ook: De dieethype waar je wat aan hebt (om andere redenen dan je denkt)

In de laatste twee adviezen Goede Voeding van de Gezondheidsraad, van 2006 en 2015, staan geen aanbevelingen meer om de eierconsumptie te verlagen. Het argument was dat Nederlanders weinig cholesterolrijk voedsel eten, zoals eieren, lever, garnalen, kreeften en schelpdieren. Dat eitje maakt voor de meeste mensen niet veel uit.

Voor sommigen wel. Want wie veel verzadigd vet en weinig onverzadigd vet eet, verhoogt zijn cholesterolgehalte ook al. En cholesterol in de voeding geeft dan extra verhoging. Dat blijkt uit onderzoek uit 1982, grotendeels vergeten, maar goed om te memoreren nu steeds meer mensen de gevaren van verzadigd vet en eieren volkomen wegredeneren.