‘Crash Ethiopian Airlines kwam door zelfde fout als van Lion Air’

Het vliegtuig van Ethiopian Airlines met 157 mensen aan boord blijkt neergestort door een fout in het veiligheidssysteem.

Een deel van de motor van het gecrashte Ethiopian Airlines-toestel.
Een deel van de motor van het gecrashte Ethiopian Airlines-toestel. Foto Tiksa Negeri/Reuters

Het ongeluk met het Ethiopian Airlines-toestel eerder deze maand werd veroorzaakt door een fout in het MCAS-veiligheidssysteem. Gevolg was dat de neus van het vliegtuig bij herhaling naar beneden werd gedrukt. Dat blijkt uit de voorlopige rapportage van het team dat de crash onderzoekt, zo meldt The Wall Street Journal (WSJ) vrijdag op basis van bronnen.

Het zou betekenen dat de crash van het Boeing 737 MAX 8-toestel in Ethiopië werd veroorzaakt door hetzelfde probleem dat tot de crash van het Lion Air-toestel in Indonesië eind vorig jaar leidde. Na dat ongeluk bleek dat de piloot de controle over het vliegtuig verloor omdat het systeem bleef ingrijpen. Het voorlopige onderzoeksrapport is opgesteld na bestudering van de data in de zwarte doos van het Ethiopische vliegtuig.

Boeing onder druk

In onder andere de Verenigde Staten, China en de EU wordt de Boeing 737 MAX aan de grond gehouden. De vliegtuigbouwer staat onder grote druk sinds de crash, de tweede in vijf maanden met het 737 MAX 8-model. Boeing werd donderdag door nabestaanden aangeklaagd.

Tevens wordt de goedkeuringsprocedure van het nieuwe 737-model onderzocht door de Amerikaanse overheid. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit heeft de veiligheidsbeoordeling van het nieuwe model door Boeing zelf laten uitvoeren. Boeing zou hierin niet volledig zijn geweest over de risico’s van het MCAS-systeem. Als er met het systeem iets mis gaat, is het voor de piloot moeilijk de macht over het vliegtuig terug te krijgen. Hierover stond echter maar weinig informatie in het vlieghandboek, meldt persbureau Reuters.

Lees ook: Crisis bij Boeing raakt ook Amerikaanse toezichthouder

Boeing denkt de problemen met het veiligheidssysteem opgelost te hebben met een software-update. Maar tot het onderzoek is afgerond zal de 737 MAX in ieder geval in de EU nog niet mogen vliegen.

Reisorganisatie TUI houdt er rekening mee dat de MAX-toestellen pas in juli weer de lucht in mogen. Omdat TUI vijftien van deze vliegtuigen heeft, 10 procent van de vloot, paste de vliegmaatschappij vrijdag haar omzetverwachting aan. Het bedrijf houdt rekening met een kostenpost van 200 miljoen euro. Dit zou betekenen dat het bedrijfsresultaat 17 procent lager komt te liggen dan eerder verwacht.

De crash nabij de Ethiopische hoofdstad Addis Abeba kostte 157 mensen het leven. Afgelopen oktober kwamen 189 mensen om in Indonesië, bij het Lion Air-ongeluk. De Boeing 737 MAX kwam in 2017 op de markt.