Kopie blijkt toch werk uit Botticelli’s atelier

Restauratie Verwijdering van een dikke vernislaag bracht een opmerkelijk fris rond schilderij te voorschijn in Londen. Te goed om een latere kopie te zijn.

Vernis wordt verwijderd van het15de-eeuwse Botticelli-paneel uit in English Heritage’s Ranger’s House in Londen
Vernis wordt verwijderd van het15de-eeuwse Botticelli-paneel uit in English Heritage’s Ranger’s House in Londen EPA/ ENGLISH HERITAGE / HANDOUT

Geen latere kopie, maar een verkleinde versie van het origineel, afkomstig uit de studio van de meester. Tot die verrassende conclusie kwamen restaurateurs in Londen die een veronderstelde kopie van een bekend schilderij van de Italiaanse renaissance-schilder Sandro Botticelli (1445-1510) schoonmaakten. Dat meldt de BBC.

Het gaat om het schilderij Madonna della Melagrana, dat Botticelli omstreeks 1487 schilderde. Het origineel van dit werk behoort tot de collectie van de Uffizi in Florence. De veronderstelde latere kopie op populierenhout, die een fractie kleiner is, werd in 1897 gekocht door een Britse diamanthandelaar.

Na verwijdering van een dikke, vergeelde vernislaag onderzochten de restaurateurs het werk met röntgenapparatuur. Toen werden ondertekeningen ontdekt, ongebruikelijk bij kopieën. Ook de schildertechniek blijkt te identiek voor een kopie.

Britse kunstkenners zijn het erover eens dat het werk in ieder geval afkomstig is uit het atelier van de Italiaanse schilder. „Botticelli had, net als andere Florentijnse schilders uit zijn tijd, een actieve atelier dat versies en bewerkingen vervaardigde, vermoedelijk tegen lagere prijzen, van werken die populair waren”, zegt professor Paul Joannides, emeritus hoogleraar kunstgeschiedenis aan de universiteit van Cambridge tegen de BBC.

Of de beroemde kunstschilder het werk zelf heeft geschilderd, kan niet met zekerheid worden vastgesteld. Het schilderij is vanaf 1 april te zien in het Ranger’s House in de Londense wijk Greenwich.