„Nogal een gevecht”, zo noemde Europarlementariër Bas Eickhout (GroenLinks) de invoering van de nieuwe uitstootnormen voor broeikasgas CO2. „Maar ik denk dat we de auto-industrie nét op tijd hebben kunnen forceren om te veranderen en vol in te zetten op elektrisch. Dit was een mooie stemming.”
Jarenlang hebben lobbyisten van de auto- en olie-industrie Eurocommissarissen en Europarlementariërs bestookt met argumenten tegen strenge eisen. Het heeft maar deels geholpen. Met een overweldigende meerderheid van 521 stemmen voor en 63 tegen stemde het Europees Parlement woensdag in Straatsburg voor verregaande reductie van CO2-uitstoot. Alleen de Europese Raad moet zich nu nog formeel uitspreken.
Dit geldt straks voor Europese autofabrikanten: auto’s die in 2030 nieuw uit de fabriek komen, mogen gemiddeld 37,5 procent minder CO2. uitstoten dan in 2020. Voor bestelbusjes is dat 31 procent minder. Halverwege, in 2025, moet de uitstoot van beide types 15 procent lager zijn.
De draai maken
Later zullen we lachen om deze eisen, zegt Eickhout na de stemming. „Maar voor nu is een reductie van 37,5 procent niet iets wat fabrikanten nog kunnen halen met het efficiënter maken van de verbrandingsmotor.”
Fabrikanten móeten nu wel over op een andere technologie, zoals waterstof of stroom, zegt hij. „Ik denk dat deze hele strijd over uitstoot de debatten in de boardrooms heeft versneld. Kijk naar Volkswagen, dat heeft de draai nu echt gemaakt.” Deze maand kondigde bestuursvoorzitter Herbert Diess aan dat Volkswagen binnen tien jaar 22 miljoen elektrische auto’s wil produceren – een drastische koerswijziging.
Het argument van branchevereniging voor Europese fabrikanten ACEA was dat strenge eisen de leden op achterstand zetten en banen kosten. Maar dat argument verwatert, nu de ene na de andere concurrent uit China, India en de VS miljardeninvesteringen in elektrisch rijden aankondigt. Straks mist Europa de boot, klinkt het ineens. Eickhout: „Ik denk dat we net op tijd van koers zijn veranderd.” Veelzeggend is dat ACEA woensdag geen enkele reactie publiceerde.
Geen straf, wel bonus
Groene organisaties, verzameld in de Brusselse lobbygroep Transport & Environment, zijn er niet gerust op. T&E hamert op mogelijk misbruik van een tweede eis in de nieuwe regels: het quotum voor elektrische auto’s.
Het parlement stemde ook in met de eis dat in 2025 15 procent van alle nieuwe auto’s uitstootvrij moet zijn, en in 2030 35 procent. Groene parlementariërs wilden deze percentages verplicht stellen, maar dat is niet gebeurd. Op het niet halen staat nu geen straf. Op het wel halen komt een bonus: een vermindering tot 5 procent op de totale CO2-reductie.
/s3/static.nrc.nl/bvhw/files/2017/11/data21750048-cbcc08.jpg)
„Dat is veel”, zegt Julia Poliscanova van T&E. De percentages kunnen namelijk ook gehaald worden met auto’s die niet echt zuiniger zijn dan diesel- of benzineauto’s, zoals dikke plug-in hybrides met een minibatterij. Poliscanova: „Straks komen fabrikanten weg met netto méér CO2-uitstoot. Het hangt af van hoe landen de regels gaan implementeren. Duitsland overweegt om enkel hybrides mee te tellen die zeker 80 kilometer op de batterij kunnen. Dat is een goed idee.”