De Futuro in de haven van Rotterdam.

Foto John van Hamond

‘s Nachts en in de regen: met binnenvaartschip de Futuro van Rotterdam naar Ludwigshafen

Fotograaf John van Hamond ging in februari mee op een binnenvaartschip. Hij voer met de bemanning van de 135 meter lange 'Futuro' van Rotterdam naar het Duitse Ludwigshafen - een reis van ongeveer één nacht en één dag. Het schip kan blijven doorvaren omdat het meer dan vijf bemanningsleden aan boord heeft. Lees ook het interview met Dominic Schrijer, voorzitter van de Koninklijke BLN-Schuttevaer, over de toekomst van de binnenvaart.

Lichtmatroos Bono Dijkstra (17). Bono is eerstejaars leerling aan het Maritiem College IJmuiden, de school voor de binnenvaart. Tijdens zijn opleiding maakt hij uren aan boord. Foto John van Hamond

Bono op de rand van de Futuro. Foto John van Hamond

De Maasvlakte vanuit het raam van de Futuro. Foto John van Hamond

Schipper Krijn (66) is zzp’er. Hij heeft 42 jaar gevaren op zijn eigen schip. Dat is twee jaar geleden verkocht.“Vroeger was het anders. Je zag meer families en stellen op een schip. Je kocht een schip, geen huis. Tegenwoordig zie je jonge mensen als kapitein voor een eigenaar werken.” Foto John van Hamond

Het uitzicht vanaf de brug op de Futuro bij goed weer … Foto John van Hamond

… en bij slechter weer. Foto John van Hamond

Larissa Nijmeijer (22) in de keuken, benedendeks, aan de achterzijde van het schip. Larissa heeft de binnenvaartschool afgerond in Rotterdam. Ze is nu volmatroos en bezig om schipper te worden. “Ik vind de binnenvaart geweldig. Dat ik lang van huis ben, vind ik geen probleem. Veel van mijn vrienden werken ook in de binnenvaart.” Foto John van Hamond

Stuurman Ivo (links) en Bono in de machinekamer. Er zijn onlangs twee nieuwe motoren geïnstalleerd. Tijdens het inhijsen hiervan is schade aan het lakwerk in de machinekamer ontstaan. Ivo en Bono zijn bezig met de herstelwerkzaamheden. Foto John van Hamond

De Tsjechische Ivo (55) in de machinekamer. Ivo vaart al circa twintig jaar: tien jaar op het ene schip, tien jaar op een ander schip. En nu net één jaar op de Futuro. De vrouw van Ivo is aan kanker overleden en hij draagt de as van haar crematie in een ketting om zijn hals bij zich. “Zo is ze altijd bij me.” De tatoeage op zijn arm, een Arabisch teken, is de eerste letter van de naam van zijn overleden vrouw. Foto John van Hamond

Rond half acht in de avond wordt de Futuro bijgetankt door middel van een tankboot. Foto John van Hamond

Om half negen in de avond wordt het eten geserveerd: pizza. Foto John van Hamond

Net over de Duitse grens bij Lobith, om 07.30 uur in de ochtend op 15 februari. Foto John van Hamond