EU-parlement stemt in met strengere uitstootnormen voor auto’s en busjes

Fabrikanten moeten ervoor zorgen dat hun nieuwe personenauto’s in 2030 ruim een derde minder koolstofdioxide uitstoten.

Foto iStock
Foto iStock De CO2-uitstoot van nieuwe personenauto's moet over tien jaar een stuk lager zijn dan nu.

Nieuwe personenauto’s en bestelbusjes in de EU moeten de komende jaren definitief een stuk zuiniger worden. Het Europees Parlement heeft woensdag ingestemd met een maatregelenpakket dat autofabrikanten verplicht de CO2-uitstoot van hun voertuigen flink te verminderen. In totaal stemden 521 Europarlementariërs voor de maatregelen, 63 tegen en 34 onthielden zich van stemming. Alleen de Europese Raad moet zich nog formeel uitspreken over dit akkoord.

De regels bepalen dat personenauto’s die in 2030 uit de fabriek komen rollen 37,5 procent minder koolstofdioxide moeten uitstoten dan in 2020. Voor bestelbusjes gaat een reductie van 31 procent gelden. Autobouwers moeten ervoor zorgen dat de uitstoot van beide typen voertuigen in 2025 al met 15 procent is teruggedrongen. Met de maatregelen wil Europa een stap zetten op weg naar het halen van de klimaatdoelen van Parijs.

Lees ook: Uitstootnormen dwingen autobouwers tot keuze

Dat de strengere uitstootbeperkingen er gingen komen, was sinds afgelopen december al zo goed als zeker. De EU-lidstaten, het Europees Parlement en de Europese Commissie stelden toen na jaren onderhandelen vast met hoeveel procent de uitstoot moet worden teruggedrongen. Acceptatie door het Parlement was min of meer een formaliteit.

Autofabrikanten zijn niet blij met de vorig jaar afgekondigde reducties, die ze “totaal onrealistisch” en “agressief” hebben genoemd. Ook waarschuwden ze dat er door de strengere normen mogelijk duizenden banen in de autobranche zullen verdwijnen. Om te voldoen aan de regels uit Brussel, moeten de fabrikanten investeren in duurzamere aandrijfvormen als elektromotoren, motoren op waterstof en hybrides.