De Correspondent sluit zijn bureau in New York

Crowdfunding Rob Wijnberg kwam toch de Amerikaanse journalistiek redden? De remigratie uit New York zorgt daar voor opgetrokken wenkbrauwen.

Foto De Correspondent

Vijf maanden voor de lancering sluit de Engelstalige editie van De Correspondent het kantoor in New York. De internationale versie van het journalistieke platform, zo meldt uitgever Ernst-Jan Pfauth, zal gemaakt worden vanuit het Amsterdamse hoofdkwartier.

Het besluit zorgt voor opgetrokken wenkbrauwen in de VS. The Correspondent ging toch Amerika veroveren? The Correspondent kwam toch de Amerikaanse journalistiek redden? De 1,8 miljoen dollar kostende campagne, die onder meer langs The Daily Show en CNN voerde, bracht 2,7 miljoen dollar op, van 49.000 leden uit tientallen landen. De internationale versie begint op 30 september.

Lees ook: Website The Correspondent haalt 2,5 miljoen dollar op en kan beginnen (13 december 2018)

Amerikaanse campagne

The Correspondent was altijd al bedoeld als internationale editie, maar de campagne was voornamelijk gericht op de VS. En diverse artikelen, onder meer van de invloedrijke New Yorkse hoogleraar Jay Rosen, die als ‘ambassadeur’ optrad, stelden dat The Correspondent een Amerikaans platform zou beginnen. Rosen schreef: „De Amerikaanse Correspondent wil beginnen met een redactie van twaalf tot vijftien man.” De media-watcher Ken Doctor, niet verbonden aan het platform, schreef bij de lancering: „De leiders verklaren dat ze binnenkort zullen uitbreiden naar de VS en een zaak opzetten in New York.”

Hoofdredacteur Rob Wijnberg licht toe: „Ons campagne-hoofdkwartier was in New York, maar we hebben vanaf dag één in alle interviews gezegd dat we een Engelstalige internationale site gingen maken, maar dat we nog niet wisten waar we onze redactie zouden opzetten. Enkele Amerikaanse journalisten hebben daar van gemaakt dat het een Amerikaanse site zou worden, want dat is hun wereld.”

Vijf tijdzones

Hoofdreden om in Amsterdam te blijven is dat de redactie zo beter de bedrijfscultuur kan koesteren. Wijnberg wil graag één redactie in Amsterdam omdat ze tijdens de campagne merkten dat twee kantoren, met een oceaan en vijf tijdzones ertussen, niet goed met elkaar konden communiceren. „Je begrijpt elkaar niet goed, en van een afstand krijg je niet helemaal mee wat de sfeer is.”

Lees ook: Hij cultiveert de kalmte, profiel mede-oprichter Harald Dunnink (8 januari 2019)

Verder is werken vanuit één redactie, volgens hem, beter voor een werkelijk transnationaal platform. Anders zou je een keten van lokale edities krijgen, zoals The Huffington Post. Bovendien blijft Amsterdam een aantrekkelijke stad waar ook Amerikaanse sollicitanten graag naar toe komen. De redactie van 55 werknemers wordt uitgebreid met acht tot tien vaste krachten voor de internationale versie. The Correspondent krijgt vijf Engelstalige correspondenten, van wie enkele in de VS. Zij moeten minimaal een maand in Amsterdam doorbrengen om de redactiecultuur te proeven.

De Correspondent (2013) wil nieuws brengen dat voorbijgaat aan „de waan van de dag”. Wijnberg meent dat puur nieuws brengen de samenleving cynisch en gepolariseerd maakt. Hij vindt dat je beter achtergronden kunt brengen, met oplossingen. De site heeft geen reclame en leeft van de 62.000 abonnees, die leden heten.