NS: softwarefout hsl-locomotieven is opgelost

Treinstoringen Sinds de update van de TRAXX-locomotieven van fabrikant Bombardier hebben zich geen softwarestoringen meer voorgedaan.

De Intercity Direct, hier in station Breda, is al langer de achilleshiel van het Nederlandse spoor.
De Intercity Direct, hier in station Breda, is al langer de achilleshiel van het Nederlandse spoor. Foto Rob Engelaar/ANP

De softwarefout die de afgelopen tijd tot veel vertraging en uitval van treinen op de hogesnelheidslijn leidde, is opgelost. Dat heeft de NS dinsdag gemeld. Alle locomotieven van binnenlandse treinen op de lijn van Schiphol naar Breda zijn volgens het spoorbedrijf inmiddels van de update voorzien. De locomotieven van de treinen naar Brussel volgen later, omdat de software ook moet worden goedgekeurd in België.

Hoogste niveau

Sinds de update van de TRAXX-locomotieven van fabrikant Bombardier hebben zich volgens NS geen softwarestoringen meer voorgedaan. De afgelopen weken zou de punctualiteit van de treinen gestegen zijn naar 84 procent, het hoogste niveau in een half jaar tijd. Vorig jaar reed 82,5 procent van de NS-treinen over de lijn op tijd, waarmee de NS net aan de eisen van het ministerie voldeed. Gemiddeld lag de punctualiteit op het spoornet vorig jaar op ruim 92 procent.

“Dit is een eerste stap naar verbetering van de hogesnelheidslijn. Hopelijk wordt de treindienst voor de reizigers steeds beter”, reageert directeur van reizigersvereniging Rover Freek Bos dinsdag tegen NRC. De vereniging blijft de prestaties van de hsl “strak monitoren”. In december werd ook een update uitgevoerd, maar daarmee waren de softwareproblemen niet verholpen.

Goede machinisten

Twee weken terug bood vakbond FNV namens 1.200 NS-medewerkers een manifest aan de NS-directie aan. De opleiding voor de hsl zou volgens de medewerkers ondermaats zijn, die erover klaagden dat ze te snel in het diepe worden gegooid en nauwelijks worden begeleid.

Machinisten worden inmiddels speciaal opgeleid voor de complexe hsl. “Dat zijn goede machinisten”, zegt NS-bestuurder Marjan Rintel daar dinsdag over. Volgens haar moeten van de technische problemen met de hsl niet de problemen van NS-medewerkers worden gemaakt. “Voor een echte oplossing op lange termijn, moeten we de echte oorzaken aanpakken”, aldus Rintel.

Achterblijvende prestaties

NS en ProRail schreven de ‘achterblijvende prestaties’ van de lijn vorig jaar toe aan ‘de grote complexiteit van het systeem’. Zo bestaat het hsl-traject uit stukken conventioneel en hogesnelheidsspoor, waardoor een aantal keren gewisseld moet worden tussen stroom- en veiligheidssystemen. Ook zijn de huidige locomotieven niet speciaal ontworpen voor de hsl, maar ‘een tijdelijke oplossing’, en is de aanleg van de lijn bovendien een verantwoordelijkheid van verschillende partijen.

Alleen door het oplossen van de ontwerpfouten aan de spoorbaan en door verbetering van de spoorbeveiliging zou met de nieuwe treinen dezelfde betrouwbaarheid als op het reguliere spoor kunnen worden verwacht, zegt de NS. Donderdag vindt in de Tweede Kamer een technische briefing over de hogesnelheidslijn plaats.