Recensie

Recensie Muziek

Nicki Minaj kiest in Ziggo Dome voor show boven eigen kwaliteit

Pop Zo energiek als in het eerste half uur wil het later in de show van Nicki Minaj niet meer worden. Ze verschuilt zich achter het feest om haar heen. Jammer, want Minaj was goed bij stem.

Nicki Minaj tijdens de MTV Video Music Awards in New York in 2018.
Nicki Minaj tijdens de MTV Video Music Awards in New York in 2018. Foto Kevin Mazur
    • Bowie van Loon

De heisa rond de tour van Nicki Minaj hield niet op bij het uitstappen van Future, die aanvankelijk mee zou gaan. In Ierland ging een show niet door wegens te heftige weersomstandigheden en in Slowakije en Frankrijk moest ze annuleren omdat de concertzalen de over-de-top-productie niet aan zouden kunnen.

In Amsterdam geeft ze, gelukkig voor de fans, wel een optreden. Daarin begint ze fel en er gebeurt van alles. Het grote podium van de matig gevulde Ziggo Dome herbergt licht, rook en liften. Minaj laat zich op een grote Pegasus op het podium rijden. Even later kronkelt ze sensueel op een roze leren bed en zingen via het grote scherm sterren als Beyoncé, Ariana Grande en Drake mee. Eigenlijk heeft ze die opsmuk niet nodig; Nicki is goed bij stem – iets hoger dan op haar studiowerk – en heeft zichtbaar zin om Amsterdam een goede avond te bezorgen.

Aanvankelijk flowt ze, gehuld in het goud als een Griekse Godin, fel over de hiphopbeats. De handen gaan massaal de lucht in op de woodblocks van ‘Beez In The Trap’ en de bassen van ‘Did It On ‘Em’. Een hoogtepunt is haar iconische couplet uit ‘Monster’, waarmee ze ooit JAY-Z, Kanye West en Rick Ross de baas was, het wordt live een fijn een-tweetje met de drummer. Minaj mist geen lettergreep.

Jammer genoeg betekent haar kledingwissel ook een shift in de show. Ze komt terug met een sloot aan snelle EDM-nummers, om vervolgens ook nog een blokje ballades en r&b-tracks te doen. Daarin steelt haar achtergrondzangeres de show. Daarna leunt ze steeds sterker op de backing track van de dj. De zelfbenoemde ‘bad bitch’ is ineens een zoetgevooisde popster.

Haar snerpende flow komt nog even terug tijdens ‘Chun-Li’, maar zo energiek als in het eerste half uur wil de show niet meer worden. De ‘Queen’ was even in vorm, maar verkoos later show boven haar vaardigheden. De pure rap had niet meer de overhand en ze verschool zich achter het feest om haar heen, vol dansers, lasers en bewegende podiumdelen. Er zat simpelweg meer in haar dan Minaj in Amsterdam liet zien.