Recensie

Recensie Film

Liefde in de ruïnes van WOII

Oorlogsdrama In ‘The Aftermath’ ontstaat kort na de Tweede Wereldoorlog een verhouding tussen een Duitse architect en de vrouw van een Britse militair. Smaakvol gedaan, maar voorspelbaar.

Romantische driehoek in de nasleep van de Tweede Wereldoorlog in ‘The Aftermath’.
Romantische driehoek in de nasleep van de Tweede Wereldoorlog in ‘The Aftermath’.

Het humanitaire leed van de Duitse bevolking in de Tweede Wereldoorlog krijgt langzaam meer aandacht. Dat leed bleef lang buiten beeld: de Duitsers hadden als volk van daders de ellende immers zelf over zich afgeroepen. Dat verandert nu mondjesmaat. In Werk ohne Autor van Florian Henckel von Donnersmarck speelt het bombardement op Dresden in de nacht van 13 op 14 februari 1945 een grote rol. De Britse film The Aftermath speelt zich af in 1946, in het compleet verwoeste Hamburg. De stad werd op 24 juli 1943 in de as gelegd door Britse bommenwerpers, die een vuurstorm ontketenden.

Jason Clarke speelt een hoge Britse militair, die begaan is met het lot van de ondervoede, onbehuisde Duitsers, die nog steeds naar lichamen zoeken in de ruïnes. Tegenover zijn vrouw Rachael (Keira Knightley) slaagt hij er minder goed in om warmte te tonen. Na de dood van hun zoontje is er een kloof tussen hen ontstaan. Rachael blijkt daardoor niet ongevoelig te zijn voor de aandacht van de Duitse architect Stefan (Alexander Skarsgård).

De grimmige wereld waarin dit liefdesverhaal zich afspeelt zakt in The Aftermath steeds verder naar de achtergrond en vervalt zo tot louter een decor. Aanvankelijk aangestipte morele vragen rond schuld en verzoening krijgen geen vervolg. The Aftermath ontpopt zich tot een smaakvol, conventioneel en voorspelbaar overspeldrama.