Geavanceerde veiligheidssystemen in nieuwe auto’s verplicht vanaf 2022

Waarschuwingssystemen voor smartphonegebruik en slaperigheid, noodremsystemen en rijstrookassistentie moeten het aantal verkeersongevallen drastisch terugdringen.

Een camerasysteem dat achteruitrijden en parkeren veiliger maakt.
Een camerasysteem dat achteruitrijden en parkeren veiliger maakt. Foto Getty Images

Alle nieuw ontwikkelde auto’s die op de Europese markt komen, moeten vanaf 2022 zijn uitgerust met een reeks geavanceerde veiligheidssystemen. Dat moet het aantal dodelijke verkeersslachtoffers op Europese wegen, momenteel zo’n 25.000 per jaar, worden teruggedrongen, schrijft de Europese Commissie dinsdag. Fabrikanten moeten onder meer noodremsystemen, betere gordels en rijstrookassistentie in hun auto’s inbouwen.

Het Europees Parlement en de lidstaten sloten dinsdag een akkoord over de maatregelen. Daaronder vallen ook waarschuwingssystemen voor smartphonegebruik en slaperigheid tijdens het rijden en een datarecorder, een soort zwarte doos, voor na ongelukken. Vrachtwagens en bussen krijgen systemen die chauffeurs moeten helpen om fietsers en voetgangers in de dode hoek toch te kunnen zien.

Het kabinet wil het aantal verkeersslachtoffers terugbrengen tot nul. “Het komt nu aan op concrete maatregelen”

Een aantal maatregelen zal voor bestelauto’s, vrachtwagen en bussen pas na 2022 ingaan, omdat fabrikanten daarvoor wijzigingen in het ontwerp moeten maken. De RAI Vereniging, de belangenvereniging van autofabrikanten en -importeurs in Nederland, benadrukt dat de verplichte veiligheidssystemen enkel gelden voor nieuwe en niet voor de al bestaande modellen.

‘Vision zero’

Ook geldt voor sommige maatregelen dat het slechts gaat om voorbereidingen in de voertuigen, zegt de RAI Vereniging. Auto’s zullen bijvoorbeeld niet met een alcoholslot van de band rollen, maar het moet wel mogelijk zijn om er een te installeren als een automobilist zo’n maatregel vanuit justitie krijgt opgelegd. “We hoeven zo meteen niet allemaal een blaastest te doen voordat we de auto starten”, aldus een woordvoerder van de RAI Vereniging. Het is nog niet duidelijk wat het effect van de verplichte veiligheidssystemen op de autoprijs zal zijn.

Het pakket aan verplichte veiligheidssystemen is de laatste in een reeks Europese maatregelen om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. Dat aantal, waarvan volgens de EC de “overgrote meerderheid” wordt veroorzaakt door menselijke fouten, daalde de afgelopen tien jaar met zo’n 2,2 procent per jaar. In Nederland vielen in 2017 613 doden in het verkeer.

De daling in Europa stagneerde echter de laatste drie jaar. De Europese doelstelling is om tegen 2050 het aantal doden en ernstig gewonden terug te brengen naar nul, ook wel Vision Zero genoemd. Het akkoord over de nieuwe maatregelen moet formeel nog worden goedgekeurd door het Europees Parlement en de lidstaten.