‘Duitsland investeert tientallen miljarden in modernisering spoor’

Het komende decennium wordt zo’n vijftig miljard euro uitgetrokken voor achterstallig onderhoud, zo meldt de Duitse krant Bild.

Spoorbedrijf Deutsche Bahn kampt jaarlijks met een geldtekort voor onderhoud.
Spoorbedrijf Deutsche Bahn kampt jaarlijks met een geldtekort voor onderhoud. Foto Kai Pfaffenbach

De Duitse regering wil de komende tien jaar ongeveer vijftig miljard euro uittrekken voor het vernieuwen van het nationale spoorwegnet. Vanaf 2020 wordt het jaarlijkse onderhoudsbudget stapsgewijs opgeschroefd, schrijft de Duitse krant Bild zondag.

De modernisering van het Duitse spoor staat al langere tijd op de politieke agenda. Het Duitse spoorbedrijf Deutsche Bahn kampt met veel vertragingen en een gebrekkige dienstverlening. Daarbij heeft de nationale spoorwegmaatschappij een schuld van 20 miljard euro en komt het jaarlijks 1,2 miljard euro tekort voor onderhoud.

Lees ook: Trein van de toekomst is snel én duur, blijkt uit deze analyse van internationale intercity’s.

Momenteel draagt de federale overheid jaarlijks 3,5 miljard euro bij aan het onderhoudsbudget. Volgens Bild heeft het Duitse ministerie van Financiën een tienjarenplan opgesteld, waarbij het budget vanaf 2020 stijgt naar jaarlijks 4,6 miljard euro en vanaf 2025 naar 5,6 miljard euro per jaar. Zowel Deutsche Bahn als het ministerie hebben het plan niet bevestigd.

Nederlandse projecten

Een forse investering in het Duitse spoorwegnet heeft ook gevolgen voor Nederlandse projecten. Momenteel werkt Deutsche Bahn samen met de NS aan een snellere treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn, die een aantrekkelijk alternatief moet worden voor het vliegtuig. Ook boekt de NS steeds meer omzet in Duitsland: van de 5,9 miljard euro omzet kwam vorig jaar 357 miljoen uit ons buurland. Verder is Deutsche Bahn het moederbedrijf van het in Nederland actieve Britse transportbedrijf Arriva.