Garuda Indonesia wil af van bestelling 49 Boeings

Het is zover bekend de eerste annulering van een 737 MAX-bestelling sinds twee toestellen van dit type in korte tijd zijn gecrasht.

Een Boeing 737 MAX van Garuda Indonesia op het vliegveld van Jakarta. De maatschappij wil af van een order bij de Amerikaanse vliegtuigbouwer.
Een Boeing 737 MAX van Garuda Indonesia op het vliegveld van Jakarta. De maatschappij wil af van een order bij de Amerikaanse vliegtuigbouwer. Foto Ihwan Idamin Harahap/AFP

De Indonesische luchtvaartmaatschappij Garuda Indonesia wil een bestelling van 49 Boeing 737 MAX 8-toestellen annuleren. Aanleiding zijn twee recente crashes met dit type waarbij alle inzittenden om het leven kwamen. Het is voor zover bekend het eerste officiële verzoek van een luchtvaartmaatschappij om een bestelling voor 737 MAX-toestellen te annuleren.

“De passagiers van Garuda hebben geen vertrouwen meer”, zegt een woordvoerder van Garuda vrijdag volgens persbureau AFP. De maatschappij had voor 4,9 miljard dollar (ongeveer 4,3 miljard euro) in totaal vijftig 737 MAX-toestellen besteld, waarvan al één was geleverd. Garuda wil ook kijken of het geleverde toestel teruggestuurd kan worden. De maatschappij wil niet noodzakelijk geen Boeing-toestellen meer, maar wel een ander model.

Lees ook: Crisis bij Boeing raakt ook Amerikaanse toezichthouder

Boeing probeert klanten te verzekeren dat het werkt aan de veiligheid van de toestellen. In een paginagrote advertentie onder meer in NRC vrijdag adresseert de vliegtuigbouwer de lopende crisis. “Wij beseffen dat er levens afhangen van het werk dat wij doen”, stelt Boeing-topman Dennis Muilenburg.

Software-update

Ook biedt het bedrijf excuses aan voor het “ongemak” voor consumenten; meerdere landen hebben inmiddels het luchtruim gesloten voor de 737 MAX waardoor toestellen aan de grond moesten blijven. Verder zegt Boeing “spoedig” met een software-update en een “bijbehorende” pilotentraining voor de 737 MAX te komen.

Eerder deze maand stortte een Boeing 737 MAX een paar minuten na vertrek neer in Ethiopië. Alle 157 inzittenden kwamen daarbij om het leven. De crash volgde vijf maanden nadat een Lion Air-toestel van hetzelfde type in Indonesië in de zee crashte. Daarbij kwamen 189 mensen om. Hoewel nog niet helemaal vastgesteld is wat de ongelukken heeft veroorzaakt, is uit onderzoek inmiddels duidelijk geworden dat een nieuw besturingssysteem voor problemen zorgt.

Extra functies

The New York Times meldde donderdag dat de neergestorte toestellen twee belangrijke veiligheidsfuncties misten, omdat ze optioneel waren. Meerdere budgetmaatschappijen zoals Lion Air zagen vanwege de aanzienlijk hogere meerprijs af van deze opties, ook omdat ze niet verplicht waren.

Het nieuwe besturingssysteem van de 737 MAX zorgt ervoor dat de neus van het toestel automatisch omlaag wordt gedrukt als het erop lijkt dat deze door een te steile klim uit de lucht dreigt te vallen. Bij het gecrashte Lion Air-vliegtuig is gebleken dat het systeem vanwege een fout in de sensoren een daling inzette, en het de piloten niet lukte de besturing over te nemen.

De extra veiligheidsfuncties helpen piloten als het systeem verkeerde metingen doorgeeft. Het gaat onder meer om een lampje die aangeeft als sensoren een storing hebben. Boeing wil volgens The New York Times nu alle toestellen standaard hiermee gaan uitrusten.