Recensie

Recensie Media

Scifigame Anthem biedt erg weinig variatie

    • Len Maessen

Game Een schietspel waarin vier spelers samen rondvliegen in robotpakken? Dat hóórt niet bij de Canadese ontwikkelaar Bioware, bekend van zijn bijna literaire fantasygames.

Twintig jaar maakte Bioware naam met geraffineerde, bijna literaire fantasy- en scifigames die je tientallen uren in je eentje kan spelen. En daarom stelt de nieuwe titel Anthem zo teleur. Een schietspel waarin vier spelers samen rondvliegen in robotpakken? Dat hóórt niet bij deze Canadese ontwikkelaar.

Anthem worstelt met hetzelfde probleem dat concurrent Fallout 76 nekte: het is een online schietspel voor meerdere spelers dat nog jaren moet meegaan, gemaakt door een studio wiens expertise compleet haaks staat op dat genre. Het resultaat is niet goed en niet slecht.

De wereld van Anthem is simpelweg niet zo rijk of interessant als dat van Bioware’s gelauwerde scifi-epos Mass Effect, waar het regelmatig aan doet denken. We bevinden ons op de planeet Bastion, gevormd door een groep Shapers die een scheppingskracht (Anthem) korte tijd onder controle wisten te krijgen. Maar zij verdwenen zonder hun werk af te maken, en lieten de mensheid achter in een gevaarlijke wereld, geteisterd door het veranderlijke Anthem. Alleen de Freelancers, helden in robotpak durven het aan om langere tijd de muren van de grote steden te verlaten.

Het verhaal blijft oppervlakkig, zonder het gebruikelijke engagement van Bioware. Soms zie je nog wel de kracht van Bioware’s beroemde writers room. In thuisbasis Fort Tarsis kan je op elke straathoek praten met interessante personages. Hun verhalen zijn soms akelig meeslepend en geven een dieper beeld van het leven in deze wereld. Ook het hoofdverhaal raakt een emotionele snaar: de speler verloor twee vrienden door een traumatische gebeurtenis. De groep ontmoet elkaar weer en moet leren omgaan met dat trauma.

Maar ja, dan begint de actie en slaat het spel je om de oren met diepsaaie slechteriken. Anthem biedt weinig variatie. Elke missie laat je naar een plek vliegen, waar je alle vijanden moet doden. Daarna vlieg je ergens anders heen, weer om vijanden om te leggen. Het is dat het vliegen zo leuk is, vooral wanneer je alle trucjes onder de knie hebt, anders zou het doodsaai worden.

Bioware kreeg veel kritiek op het samenspel in Anthem, maar dat blijkt de minst belangrijke schakel. Je kunt nauwelijks met andere spelers communiceren. Missies die je samen begint, worden een anarchie waarbij iedereen maar wat doet. Met een druk op de knop kan je de functie uitzetten: hoppa, we kunnen weer solo spelen. Zoals het hoort in een game van Bioware.