‘VS doen onderzoek naar de goedkeuring van Boeing 737 MAX’

Dit weekend werd bekend dat er in het veiligheidsrapport voor de goedkeuring van dit type toestel mogelijk risico’s zijn verzwegen.

Drie Boeing 737 MAX 8-toestellen die aan de grond worden gehouden op Shanghai Hongqiao International Airport.
Drie Boeing 737 MAX 8-toestellen die aan de grond worden gehouden op Shanghai Hongqiao International Airport. Foto Dan Martin/AFP

Het Amerikaanse ministerie van Justitie onderzoekt de goedkeuringsprocedure van de Boeing 737 MAX en de rol van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit (FAA) hierin. Uit het onderzoek moet blijken of strafrechtelijke vervolging mogelijk is. Dat melden bronnen aan The Wall Street Journal en persbureau AP maandagavond. Het onderzoek naar de goedkeuringsprocedure is niet openbaar. De bronnen vermelden een dagvaarding van iemand die betrokken was bij de ontwikkeling van het vliegtuig. In de dagvaarding werden e-mails, berichten en andere communicatie opgevraagd.

Naast het onderzoek van het ministerie van Justitie, nemen Amerikaanse federaal openbaar aanklagers en het ministerie van Transport het ontwikkelproces van Boeings 737 MAX-serie onder de loep. Dat meldt persbureau Reuters dinsdagochtend.

Twee Boeings 737 MAX 8 crashten sinds oktober, in Ethiopië en Indonesië. Dat kostte in totaal 346 mensenlevens.

Afgelopen zondag bleek dat Boeing zelf grotendeels verantwoordelijk was voor de veiligheidsbeoordeling van de 737 MAX 8. De vliegtuigfabrikant zou vervolgens in de rapportage hierover aan de FAA niet volledig zijn geweest over de risico’s van het MCAS-veiligheidssysteem.

Problemen met dit systeem veroorzaakten de crash van een Lion Air-vlucht in Indonesië op 29 oktober 2018. Door de shutdown van de Amerikaanse overheid, van 22 december tot 25 januari, zou een software-update zijn vertraagd.

‘Overeenkomsten crash Lion Air’

De Ethiopische minister van Transport, Dagmawit Moges, maakte zondag bekend dat er “duidelijke overeenkomsten” zijn gevonden in de data van de zwarte doos van het Ethiopische ramptoestel en die van het gecrashte Lion Air-toestel. Zo zou in beide gevallen sprake zijn geweest van grillige hoogteverschillen kort voor het ongeluk. Volgens de minister kan dit erop duiden dat de piloot de controle over het vliegtuig was kwijtgeraakt.

De vlucht van Ethiopian Airlines crashte op 10 maart bij hoofdstad Addis Abeba. Sindsdien wordt de Boeing 737 MAX 8 en 9 in veel landen wereldwijd aan de grond gehouden. Boeing introduceert binnenkort een software-update voor de toestellen en ontwikkelt een herziene pilotentraining voor problemen met het MCAS-systeem.