Forse omzetgroei voor discountketen Action

Mede door de opening van 230 nieuwe filialen steeg de omzet in 2018 naar 4,2 miljard euro.

Action boekte over 2018 een recordomzet van 4,2 miljard euro.
Action boekte over 2018 een recordomzet van 4,2 miljard euro. Foto Pieterjan Luyten

Waar veel winkelketens in de detailhandel het zwaar hebben, heeft Action over 2018 fors meer omzet geboekt dan een jaar eerder. De winkelverkopen stegen met 23 procent, blijkt uit de jaarcijfers die het bedrijf dinsdag publiceerde. Dat lukte, ondanks “de exceptionele weersomstandigheden in de winter, zomer en het einde van 2018″, zegt Action.

Door de warme zomer kwamen bij concurrent Hema in die periode minder klanten naar de winkel. Het contrast tussen de cijfers van Action en die van concurrenten als Blokker en Hema is groot. Mede door een recordverlies over het boekjaar 2017 van 344 miljoen euro sloot Blokker vorig jaar alleen al honderd filialen.

Belangrijke drijfveer voor de stijging van het aantal verkopen is de opening van 230 nieuwe Action-filialen vorig jaar. Maar ook de winkels die in 2017 al open waren kenden een omzetgroei van 3,2 procent. De in totaal 1.325 winkels in zeven Europese landen zorgden in 2018 samen voor een omzet van 4,2 miljard euro. Een jaar eerder was dat nog 3,4 miljard euro.

Lees ook: Na jaren van groei krimpt Hema nu weer

Tien miljard euro

In Nederland groeide het aantal filialen vorig jaar van 367 naar 378. Het van oorsprong Noord-Hollandse bedrijf wil het marktaandeel de komende jaren vergroten. Volgens bestuursvoorzitter Sander van der Laan mikt Action op de middellange termijn “op een omzet van tien miljard euro”.

De operationele winst van Action viel met 450 miljoen euro ruim 16 procent hoger uit dan in 2017. Ter vergelijking: de netto-omzet van Hema steeg in het eerste half jaar van 2018 nog met 1,3 procent, maar een kwartaal later noteerde het bedrijf een krimp van 4,3 procent. De jaarcijfers van het gehele boekjaar 2018 van zowel Blokker als Hema zijn nog niet bekendgemaakt.