‘Sisterhood of the Meadow’: „Er worden zoveel films over broers gemaakt, dus een zussenfilm als de onze heeft ook bestaansrecht.”

‘Feminisme, dat is ook een markt’

Marlyn Spaaij en Tünde Vollenbroek De regisseur en producent pitchen ‘Sisterhood of the Meadow’: pure vrouwenanimatie zonder excuus-jongetje.

Geen mannen? Animatieregisseur Marlyn Spaaij en producent Tünde Vollenbroek moeten lachen: „Nee, geen mannen. We hebben een figurant en daar moeten ze het maar mee doen.”

De twee jonge filmmakers zijn nieuwe sterren aan het animatiefirmament. Op het Cartoon Movie pitchforum in Bordeaux presenteren ze plannen voor hun eerste lange film: Sisterhood of the Meadow, over zusterliefde, witte wieven en menstruatiebloed. Het moet een semi-autobiografisch verhaal zijn over twee zussen en puberteit die roet in het eten gooit. Spaaij: „Hoofdpersoon Kyra heeft het gevoel dat haar oudste zus is ontvoerd door de witte wieven: heksachtige mythische wezens die boven de veengrond zweven, maar overal ter wereld in volksverhalen opduiken, soms uit moerassen, soms uit de zee.”

Lees ook: Met dertig lopende projecten kun je spreken van een Nederlandse animatiehausse

Het wordt een film vol vrouwen: oma, moeder, zussen, vriendinnen. En zonder een excuus-jongetje, zoals (animatie)films met jonge mannen in de hoofdrol tegenwoordig steevast een excuus-meisje als sidekick hebben. Een meisje dat niet bangig is aangelegd, maar: „alleen bestaat om hem te helpen”, aldus Vollenbroek. „Dit wordt echt een vrouwenfilm. We zijn niet bang om hem zo te noemen of het woord feminisme in de mond te nemen. Er worden zoveel films over broers gemaakt, dus een zussenfilm als de onze heeft ook zonder mannelijke personages bestaansrecht. Plus: er ligt ook een markt.”

Als ze een beetje doorwerken wordt Spaaij de tweede Nederlandse vrouwelijke animatieregisseur die een lange film op haar naam kan schrijven. Vollenbroek: „Als ik het goed heb was Gioia Smid de eerste met de Fiep Westendorp-figuurtjes Pim en Pom in 2014. Maar laten we niet vergeten dat de eerste grote animator een vrouw was. Lotte Reiniger maakte al tien jaar vóór Disney een lange animatiefilm.” Het zou evenwel tot 2011 duren voordat Jennifer Yuh met Kung Fu Panda 2 als eerste vrouw voor Disney een animatiefeature mocht regisseren.

Op Cartoon Movie in Bordeaux zijn meer vrouwelijke regisseurs, al gaat het nog steeds maar om 5 van de 66 projecten. Spaaij heeft haar debuut als zelfstandig regisseur nog niet gemaakt: voor Sisterhood moet ze de korte film Trouble in Mind nog voltooien. Maar achter de schermen werkte ze aan tal van grote projecten mee. Zo was ze freelance animator voor Trippel Trappel en Cobain: Montage of Heck, storyboarder bij Woezel & Pip en The Wellie Wishers. Vollenbroek heeft een eigen animatiestudio met Dario van Vree, ooit oprichter van het KLIK! Animatiefestival in Amsterdam (dat dit jaar fuseert met het oudere Holland Animation Film Festival in Utrecht).

Powervrouwen

Vollenbroek: „Het is voor vrouwen heel moeilijk om van de korte naar de lange film te komen. Animatie is een mannenwereld. Zij zitten op de machtsposities en huren alleen mannen in die ze kennen. En je hebt de traditionele terughoudendheid bij de vrouwelijke filmmakers, die niet als mannen denken: ‘Oh kan ik wel’.” Toch is ze optimistisch: „Er zijn hier ook powervrouwen die ons steunen, zodat de balans langzaam rechttrekt. Iemand als Rebecca Sugar, die als eerste vrouwelijke solo-creator voor Cartoon Network de serie Steven Universe maakte. Een cultserie met een publiek dat zowel uit jongens als meisjes bestaat. En wat dan nog als je een film maakt voor alleen meisjes van negen jaar? Animatie is niet aan grenzen gebonden, en wereldwijd zijn er heel veel meisjes van negen.”