Recensie

Recensie Theater

Heerlijk spel Wëreldbänd redt onorigineel ‘All hands on deck'

Dans All hands on deck blinkt niet uit in choreografische inventiviteit of ambitie, noch – en dat zou deze gelukkig verder pretentieloze productie wel helpen – humor.

De choreografie van 'All hands on deck' mag dan wat gemakzuchtig zijn, de muziek is dat verre van.
De choreografie van 'All hands on deck' mag dan wat gemakzuchtig zijn, de muziek is dat verre van. Foto Bas Czerwinski

Het was een geniale ingeving van Ed Wubbe: voor zijn nieuwe voorstelling All hands on deck zocht hij samenwerking met de theatrale mafkezen en multi-instrumentalisten van de Wëreldbänd. De vijfkoppige band is thuis in ongeveer álle genres tussen middeleeuwse muziek en absurdistische slapstick, en daardoor bij uitstek geschikt om live een partijtje mee te blazen in een dansvoorstelling over het zeemansleven. Want hoeveel muzikanten zijn er nou in staat om muziek te maken, met negen dansers bijeengepropt in drie nauwe kooien, mét gitaar, banjo, viool en contrabas?

Daarmee is één van de amusantste scènes verraden. Echt heel origineel is die overigens niet, net zomin als de meeste, meer dansante delen. Want All hands on deck blinkt niet uit in choreografische inventiviteit of ambitie, noch – en dat zou deze gelukkig verder pretentieloze productie wel helpen – humor. Het is een serie korte solo's en groter bezette delen met verwijzingen naar leven en werken van de zeebonk. In het marinegrijze decor schrobben de dansers – om op te vreten in hun matrozenpakken – het dek, ze salueren, sleuren met scheepskabels en ontmoeten vreemde zeewezens. Ook het liefdesleven komt aan bod, in een paar duetten voor Mischa van Leeuwen en Maya Roest, wat meer dan eens uitmondt in de pose van de kussende matroos en verpleegster op de iconische foto van Alfred Eisenstaedt. Het zijn de meest expressieve delen van de voorstelling.

De choreografie mag dan wat gemakzuchtig zijn, de muziek is dat verre van. De Wëreldbänd speelt en zingt heerlijke nummers, van Gershwins ‘Embraceable You’ tot vierstemmig Georgisch, en tilt zo de dans naar een hoger niveau. Maar wát een gemiste kans dat hun theatrale veelzijdigheid niet ten volle wordt benut.