PostNL bezorgt boodschappen, is dat nu duurzamer?

Groen doen Elke week gidst NRC je richting een duurzaam leven.

Geel en oranje worden samen groen. Dat is de gedachte achter de proef die Jumbo begonnen is met PostNL. Wellicht nog even wennen voor de eerste klanten, als de gele auto’s van het supermarktbedrijf niet meer de pakken melk, het pondje kaas en de borrelnootjes aan huis brengen. Om het transport duurzamer te maken rijdt voortaan de oranje bestelwagen van pakketbezorger PostNL langs. Althans, dat gaat drie maanden bij zo’n honderd Jumbo-klanten in de stad Groningen gebeuren.

Hoezo is dat duurzamer? Wat maakt het uit of een gele bestelwagen of een oranje in de straat staat te brommen?

Het kan wel degelijk schelen, legt onderzoeker Paul Buijs van de Rijksuniversiteit Groningen uit. Door de bezorging te bundelen wil je voorkomen wat nu veel gebeurt: de auto’s van Albert, Jumbo, PostNL en nog een handvol bezorgers rijden achter elkaar je straat in.

Laat dan PostNL, dat al pakketjes en voedselboxen bezorgt, direct ook de boodschappen doen, is de gedachte. „In de proef meten wij hoeveel het scheelt als je de logistiek bundelt. Tegelijkertijd willen we inzicht geven in de gevolgen als je dit groter aanpakt”, zegt Buijs die gespecialiseerd is in duurzame logistiek. De stad Groningen, waarvan het centrum in 2025 CO2-neutraal moet zijn, probeert al langer het aantal bestelauto’s en vrachtwagens in de binnenstad te verminderen.

Als de opzet breder wordt, kan er bijvoorbeeld eerder worden geïnvesteerd in elektrische wagens. „Ik sluit niet uit dat het zo uiteindelijk landelijk gaat werken, met andere grootgrutters”, zegt Buijs.

Schuldgevoel verminderen

Efficiëntie is niet de enige zorg van Jumbo. Het supermarktbedrijf heeft volgens een woordvoerder ook als doel gesteld „dat de beleving van de Jumbo-klanten gelijk blijft”. Geen wonder dat de pakketbezorgers een opleiding hebben gekregen om „dezelfde service te kunnen blijven bieden”.

Een meer duurzame bezorging kan sowieso het schuldgevoel van de klant verminderen. Wie met de auto naar de supermarkt gaat, is toch al weinig duurzaam bezig en hoeft zich geen zorgen te maken over de impact van de bezorgauto’s. Centrale bezorging hoeft dan niet belastender voor het milieu te zijn, zeker als de bezorgers meer en meer met elektrische auto’s rijden.

Maar vooralsnog wint niets het van een wandeling of fietstochtje naar de supermarkt. Want wat rijdt er nou zuiniger dan een winkelwagentje?