Aandeel Boeing opent ruim 12 procent lager na vliegtuigramp Ethiopië

China houdt honderd Boeing 737 MAX 8-vliegtuigen aan de grond na het ongeluk, waarbij 157 mensen omkwamen.

In december werd in de Chinese stad Zhoushan het nieuwe model Boeing gepresenteerd.
In december werd in de Chinese stad Zhoushan het nieuwe model Boeing gepresenteerd. Foto Xu Yu/AP

Het aandeel van Boeing is maandag, een dag na de vliegramp in Ethiopië, op de beurs in New York ruim 12,1 procent lager geopend. Het aandeel stond op 374,20 dollar, ruim 332 euro. Gedurende de rest van de handelsdag herstelde het verlies zich: bij het sluiten van de beurs stond het aandeel Boeing ruim 5 procent in de min. Het ramptoestel was een Boeing 737 MAX 8 van Ethiopian Airlines.

China besloot maandag bijna honderd Boeing 737 MAX 8-vliegtuigen voorlopig aan de grond te houden. Het gaat om een kwart van alle 737 MAX 8-vliegtuigen in de wereld, aldus persbureau Reuters. Ook Ethiopian Airlines en Indonesië hebben besloten de vliegtuigen tijdelijk buiten werking te stellen. Luchtvaartmaatschappijen wereldwijd hebben ruim vijfduizend 737 MAX 8-toestellen besteld bij Boeing, meldt persbureau Reuters.

Bij het ongeluk kwamen zondagochtend kort na vertrek uit de Ethiopische hoofdstad Addis Abeba alle 157 inzittenden om. Het was de tweede keer dat het misging met de Boeing 737 MAX 8, die in 2017 in gebruik genomen werd. In oktober stortte een Boeing van de Indonesische vliegtuigmaatschappij Lion Air nog geen kwartier na vertrek in de Javazee. Hierbij kwamen bijna tweehonderd mensen om het leven.

‘Enige mate van overeenkomst’

Volgens de Chinese nationale luchtvaartdienst is er “enige mate van overeenkomst” tussen de twee rampen, niet alleen vanwege het vliegtuigtype, maar ook omdat ze beide kort na vertrek neerstortten. Daarom besloot het land voorlopig geen vluchten meer te maken met de 737 MAX 8. Daarentegen zeiden Dubai en verschillende Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen maandag “vertrouwen te houden” in de Boeing.

Boeing zelf zegt tegen persbureau Reuters dat het onderzoek naar het ongeval zich nog in de beginfase bevindt. Het is volgens de Amerikaanse vliegtuigfabrikant momenteel niet nodig om nieuwe richtlijnen voor het gebruik van de 737 MAX 8 op te stellen. “Veiligheid is onze eerste prioriteit en we nemen alle mogelijke maatregelen om alle aspecten van dit ongeval te begrijpen”, aldus een woordvoerder van Boeing.

Voor de tweede maal in vijf maanden stort een Boeing 737 MAX neer. Er is nog geen verband aangetoond, maar opmerkelijk is het wel.

Indonesië is nog bezig met het onderzoek naar de oorzaak van de crash in oktober, maar de voorlopige conclusie is dat nieuwe software bedoeld om stall (overtrek) te voorkomen, niet goed functioneerde.

‘Scherpe draai’

Het is nog niet duidelijk wat er zondagochtend misging met de Boeing in Ethiopië. Kort voor het neerstorten nabij Addis Abeba vroeg de piloot de verkeersleiding of het goed was terug te keren. Volgens website FlightRadar24, die vluchtgegevens analyseert, was er sprake van een “onstabiele verticale snelheid” na het opstijgen.

De zwarte doos van het vliegtuig werd maandag gevonden, maar is nog niet uitgelezen. Ooggetuigen zeggen tegen persbureau Reuters dat het vliegtuig voor de crash “een scherpe draai” maakte.

Onder de slachtoffers waren passagiers van meer dan dertig nationaliteiten, onder wie 32 Kenianen en 18 Canadezen. Aan boord zat waarschijnlijk een tiental medewerkers van de Verenigde Naties. Ze reisden naar de Keniaanse hoofdstad Nairobi voor een grote VN-conferentie.