Recensie

Rommelende basregisters, tikkende kleppen

Volgens saxofonist Andreas Mader en pianist Christos Papandreopoulos delen ze hetzelfde duistere verleidstersbloed: de demonische Lilith uit de Joodse mythologie en Alban Bergs Lulu . Op hun debuutalbum schetst het duo daarom een dubbelportret van de twee archetypische femmes fatales. Hun vertolking van Bergs Vier Stücke maakt duidelijk waarom het tweetal onlangs werd geselecteerd voor de Dutch Classical Talent Tour 2019-20. Prachtig hoeveel kleur Papandreopoulos in een pianoakkoord weet te leggen in het Sehr langsam .

Nieuw werk is er van de Zwitser Nadir Vassena en de Nederlander Sam David Wamper. Beiden leveren sinistere muziek vol onheilspellend rommelende basregisters, tikkende kleppen en kleurrijk geschraap binnenin de vleugel. Paradox: ondanks alle geavanceerde timbrefratsen liggen de stukken nogal in hetzelfde klankkleurbereik. Daar verandert de feilloze uitvoering van Mader en Papandreopoulos niets aan.