Uitgever NRC en Telegraaf

Mediahuis: meer omzet en winst

Het Belgische Mediahuis, dat in Nederland onder meer De Telegraaf en NRC uitgeeft, heeft de winst in 2018 met 90 procent zien groeien naar 28 miljoen euro. De omzet steeg 28 procent, naar 819 miljoen euro. Dat maakte Mediahuis woensdag bekend. De groei dankt de uitgever in belangrijke mate aan Telegraaf Media Groep (TMG), dat in 2017 werd overgenomen. Afgelopen jaar zijn er vooral kostenbeparingen gedaan bij onder meer De Telegraaf. De krant wist in 2018 de jarenlange daling in print te stabiliseren. Het aantal digitale abonnees van De Telegraaf is gegroeid.

Lezers blijken steeds meer bereid te betalen voor digitale journalistiek. De oplage van NRC en de Vlaamse krant De Standaard is gestegen. Bij De Standaard groeide de digitale verkoop ruim 30 procent. Bij NRC kwamen zowel in print als digitaal abonnees bij (1 procent). Ook regionale TMG-titels als het Noordhollands Dagblad en het Leidsch Dagblad verkochten meer digitale abonnementen. Zorgen zijn er over de advertentie-inkomsten die met name in België onder druk staan. Mediahuis wijt dit vooral aan „internationale digitale spelers” als Facebook en Google. Mediahuis heeft ruim drieduizend medewerkers en verkoopt dagelijks 1,4 miljoen kranten in België en Nederland. (NRC)