Dit vroegen onze lezers aan Peter Vandermeersch

Wat gaat vertrekkend hoofdredacteur Peter Vandermeersch doen tijdens zijn sabbatical, wilde hij als kind altijd al journalist worden en wie is zijn grote voorbeeld? Op vrijdagmiddag 1 maart beantwoordde hij vragen van abonnees.

Foto Andreas Terlaak

Na ruim negen jaar neemt Peter Vandermeersch afscheid als hoofdredacteur van NRC en daarom gaven we lezers de gelegenheid vragen te stellen. Waarover? Over alles eigenlijk. Van Peters favoriete dag van het jaar tot hoe media moeten omgaan met desinformatie.

Hier vindt u een bloemlezing. Onderaan staan alle vragen van lezers, met de antwoorden van Peter erbij. U moet ingelogd zijn als abonnee om de vragen en antwoorden te lezen. Inloggen kunt u doen via deze link.

Heb je in je werkzame jaren als hoofdredacteur kunnen merken dat er een groeiend aantal mensen de gerenommeerde (lees: de zogenaamde ‘mainstream-media’) steeds vaker wantrouwt? Zo ja; kun je dit verklaren? Op welke manier kun je je - als gerenommeerde media - tegen desinformatie wapenen? (Ruben Biemond)

Dat is misschien wel een van de belangrijkste vragen voor de media: hoe zorgen we ervoor dat mensen ons vertrouwen? In Nederland zeggen zes op de tien mensen dat ze ‘de’ media vertrouwen. In de VS is dat bijvoorbeeld maar drie op de tien. (Toevallig hield ik over dat thema een Ted Talk, die vandaag online kwam).

Willen we dat de mensen ons meer vertrouwen dan moeten wij, de media, accurater, evenwichtiger en transparanter zijn. We moeten accurater zijn in onze feiten en analyses, evenwichtiger als het gaat over woord en wederwoord, transparanter als we over onszelf communiceren. Dat hebben we bij NRC hard geprobeerd de voorbije jaren. Maar het blijft een cruciale uitdaging voor de volgende jaren.

Wie bent u? (H Liu)

Een journalist die eigenlijk toevallig een leidinggevende is geworden en nu weer journalist wordt.

Stel dat u niet vandaag, maar pas over een halfjaar afscheid zou nemen: wat zou u in dat halfjaar als hoofdredacteur nog willen aanpakken? Mist NRC Handelsblad vandaag iets waarin u dan nog zou kunnen laten voorzien, of is de krant volgens u helemaal af? (JJT Eissink)

De krant is nooit af. We moeten blijven innoveren en vernieuwen. Juist daarom vond ik het ook tijd om op te stappen en een nieuwe hoofdredacteur de kans te geven om weer veel te veranderen en te vernieuwen. Je moet een redactie namelijk niet té lang vermoeien met jouw ideeën. Aan hem of haar om alles weer tegen het licht te houden: welke columnisten moeten we houden? Moeten we nu eindelijk die klimaatredactie gaan oprichten? Moeten we van de tabloid weer een broadsheet maken? Welke inhoudelijke accenten moeten we leggen? Wie moet leidinggeven aan welke deelredactie? Kortom: mijn enige goede raad die ik ga geven aan mijn opvolger: stel alles in vraag wat ik hier ooit heb gedaan. En daar zal ik aan toevoegen: wees ongeduldig.

Hebt u leidinggeven moeten leren in het begin, en zo ja: hoe ging dat? Wat zijn uw tips aan mensen die in een soortgelijke positie beginnen? (JC van Oort)

Ik heb enkele schrammen op mijn gezicht als het over leidinggeven gaat, doordat ik me inderdaad in mijn eerste jaren te weinig als primus inter pares gedroeg. Ik dacht dat ik de hoofdredacteur was en NRC bleek 220 hoofdredacteuren te hebben…

Mijn belangrijkste les voor elke leidinggevende: organiseer jouw tegenspraak. En als je denkt dat je die georganiseerd hebt, organiseer dan nog meer tegenspraak. Mijn andere les, die ik vandaag ook op mezelf toepas: stop op tijd met leidinggeven. Het is niet toevallig dat een van de belangrijkste democratieën ter wereld vindt dat een president maar twee mandaten van vier jaren krijgt.

Wat is voor u de essentie van het liberale journalisme, zoals de NRC dat uitdraagt? (ME Hotamis)

Liberaal betekent voor mij dat we ons niet opsluiten in een gedachte of ideologie. Dat we breed denken, voor- en tegenstanders ruim de baan geven, alles en iedereen (niet in de laatste plaats onszelf) in vraag stellen, open staan als organisatie. Ik ben daarom bijvoorbeeld trots op onze opiniepagina’s. 

Welke nieuwsgebeurtenis uit de afgelopen negen jaar heeft uw werk het meeste beïnvloed? (J_Westerbeek)

De nieuwsgebeurtenis waar ik meest van onder de indruk was, was de aanslag op Charlie Hebdo in Parijs. Op een paar uur rijden van Amsterdam werden daar twaalf mensen vermoord op een redactie. Dat hakte er ook op onze redactie diep in.

In Nederland was het ‘nieuws’ dat me meest heeft gefascineerd en me blijft fascineren zonder meer het identiteitsdebat. Van Zwarte Piet over integratie van asielzoekers tot de verhouding tussen Nederland en de islam. Het misschien wel het meest opmerkelijkste maatschappelijke debat van de voorbije jaren.

Hoe ziet het profiel van de toekomstige journalist er uit? (V den Hartog)

Er is niet één profiel. We hebben behoefte aan hooggespecialiseerde mensen (juristen, maar ook biologen of taalkundigen bijvoorbeeld) én aan erg brede generalisten. Aan technisch onderlegde mensen die met data aan de slag kunnen, aan collega’s die podcasts kunnen maken of video’s. En allen moeten ze gemeen hebben: een open blik, het vermogen tot verwondering en verontwaardiging.

Ik heb de indruk dat er een groeiende trend is binnen de journalistiek met een grotere activistische inslag. Voorbeelden hiervan zijn De Correspondent of het Amerikaanse Vox (en natuurlijk ook) Fox. Zie ik dat goed? En wat is uw mening daarover? (NP Doeve)

Bij NRC proberen we dat net niet. Ik heb geprobeerd (ongetwijfeld met vallen en opstaan) om de lijn van mijn voorgangers verder te zetten: NRC reikt aan de lezer intellectuele bouwstenen aan waarmee de lezer zijn of haar mening kan vormen. Dat doen we door de feiten zo exact mogelijk te brengen, in een context te plaatsen en relevante meningen van buitenstaanders (opiniestukken) of columnisten en commentatoren te brengen. Ik denk dat in een gepolariseerde wereld steeds meer behoefte zal zijn aan een krant die dat doet.

Waarom pronkt er maar één krant op de pui? (K van den Winkel)

Omdat we eigenlijk maar één merk hebben: NRC. De ochtendkrant, de middagkrant en de site (nrc.nl) waren tot enkele jaren geleden drie verschillende ‘podia’ met een eigen signatuur. In 2015 besloten we NRC=NRC=NRC. De degelijkheid van de middagkrant werd toen gekoppeld aan de frisheid van next; de site kwam in het hart van de organisatie te staan. Mijn opvolger zal moeten beslissen of we ook de woorden ‘next’ (in de ochtend) en Handelsblad (in de middag) van onze kranten halen.

Reageren

Reageren op dit artikel kan alleen met een abonnement. Heeft u al een abonnement, log dan hieronder in.