‘Dodenlijn 51’ naar Amstelveen rijdt dit weekend zijn laatste rit

Talk of the Town Het wordt even slikken voor inwoners van Amstelveen die met metro 51 naar Centrum reizen. Vanaf zondag moet dat met de bus.

Metro-/tramlijn51 rijdt zaterdag voor het laatst.
Metro-/tramlijn51 rijdt zaterdag voor het laatst. Foto HH

Hij kent alle haltes van metrolijn 51 naar Amstelveen uit zijn hoofd. „Westwijk, Sacharovlaan, Spinnerij, Poortwachter, Brink, ehhhhh..” Niels van der Rijst (16) kijkt grijzend om zich heen. „Meent…” En nog krap twintig stations. Een IJsselsteiner met de routekaart van de 51 in zijn hoofd. Hoe kan dat?

Van der Rijst is een metrofanaat. Vanochtend is hij vanuit IJsselstein, provincie Utrecht, naar Amsterdam gereisd om een ritje te maken met lijn 51 naar Amstelveen. Elke stop stapt Van der Rijst uit en maakt hij een foto van het haltebordje, die zet hij later thuis op zijn laptop. En nu is hij bij de laatste halte aangekomen: Westwijk.

Daar lopen deze zonnige woensdagochtend wel meer metrofanaten rond, waaronder een 42-jarige man uit Duisburg. Allemaal hebben ze een fotocamera bij zich en leggen het blauwwitte metrostel vast, badend in de zon. Het is een van de laatste momenten dat dat nog kan: metro 51 is aan zijn laatste ritten bezig op dit traject. Vanaf zondag rijdt hij niet meer op deze lijn.

Veel storingen

Verrassend is dat niet. Er waren al langer problemen op deze lijn. De metro viel regelmatig uit door storingen. Die werden veroorzaakt, zegt Rob Ellermeijer, verkeerswethouder in Amstelveen, doordat lijn 51 een deel van de rit als metro functioneerde, maar ook een stuk als tram reed. „Dat systeem heeft eigenlijk nooit echt goed gefunctioneerd.”

De storingen werden veroorzaakt, zegt de wethouder, doordat lijn 51 een deel van de rit als metro functioneerde, maar ook een stuk als tram reed

De komende jaren wordt de lijn omgebouwd. Het metrotraject wordt uitgebreid tot aan Uithoorn, en tussen Westwijk en Zuid-WTC wordt het tracé vervangen. Totale kosten: zo’n 370 miljoen euro. Zo zal de metro op drie plekken onder drukke kruispunten door rijden, zegt Rob Ellermeijer, en „wordt daardoor aanzienlijk veiliger”. De afgelopen twintig jaar vonden op die kruispunten verschillende dodelijke ongelukken plaats. In 1998 viel het eerste dodelijke slachtoffer op de lijn; een meisje kwam tussen twee passerende trams op de kruising van de Buitenveldertselaan en de Van Boshuizenstraat. Ze overleed. ‘Dodenlijn 51 naar Amstelveen moet ondergronds’, kopte NRC destijds.

Daarnaast wordt het bekende blauwwitte metrostel tussen Westwijk en station Zuid vervangen door een nieuwer model. De oude metrostellen worden tussen Amsterdam Centraal, Station Zuid en Isolatorweg ingezet zolang het kan. Ellermeijer: „Ze zijn oud aan het worden.”

Passagiers op de route Station Zuid - Westwijk zullen tijdelijk per bus moeten reizen. In de nieuwe situatie, als alle werkzaamheden achter de rug zijn, zal er vanuit Amstelveen geen directe metroverbinding meer zijn met het Centraal Station in Amsterdam. Maar qua reistijd gaan de reizigers erop vóóruit, volgens verkeerswethouder Ellermeijer: „We proberen de overstaptijden zo gering mogelijk te houden.”

Oudere bewoners niet blij

Tineke Goed (67) ziet dat anders. De afgelopen tijd neemt ze wekelijks de metro om naar zus die ziek is en kanker heeft. Ze heeft een bos bloemen meegebracht. Op het Amstelstation stapt ze in, op Westwijk stapt ze uit. „Heel gemakkelijk”. Rob de Buisonjé (76) en zijn vrouw (72) zitten in de metro onderweg naar filmmuseum Eye in Amsterdam-Noord. De metro piept en kraakt. Hij schokt en stopt af en toe. Ongeveer zes jaar geleden verhuisden ze naar Amstelveen. Ze kochten een woning pal naast de metrolijn, „lekker makkelijk qua verbinding”, direct naar het centrum van Amsterdam. Nu de lijn op de schop gaat en er bussen worden ingezet moeten ze de de komende periode, zolang de werkzaamheden duren, „flink omreizen”, zegt Buisonjé. Maar wat hem vooral dwarszit: „Dit wordt allemaal door bestuurders geregeld, maar met de verouderende Amstelveenbewoner wordt geen rekening gehouden.”

Martin Carol (61) uit Voorthuizen, sinds zijn 10de trein/metro/tramfanaat,begrijpt de buurtbewoners wel die opzien tegen het gebruik van de bus. Een bus is langzamer, moet stoppen voor verkeerslichten en overig verkeer en rijdt bovendien schokkerig. In Carols woorden: „De metro is superieur aan busvervoer, veel comfortabeler.”