Facebook: de Clear History-knop komt er nu echt, later dit jaar

Beeld Reuters/Dado Ruvic
Beeld Reuters/Dado Ruvic

Facebook belooft dat later dit jaar een ‘Clear History’-knop actief wordt. Daarmee kun je je weren tegen adverteerders die Facebook-gebruikers ‘targeten’ op basis van hun sporen op internet. Gepersonaliseerde reclame is dan even niet meer mogelijk, totdat Facebook weer genoeg informatie over iemands surf- en appgedrag heeft verzameld.

Dat de langverwachte knop (op 1 mei 2018 was de eerste aankondiging) er eindelijk komt, zei financieel directeur David Wehner dinsdag op een conferentie in San Francisco. Gebruikers kunnen met de knop ook zien wat ze wissen. Tv-zender CNBC tekende op dat Wehner verwacht dat de advertenties op Facebook daardoor wel „minder effectief dan voorheen” zullen zijn.

Voorkeuren opnieuw leren

De aankondiging komt een week nadat BuzzFeed News vraagtekens zette bij de belofte van de knop. Volgens de site was de aankondiging louter bedoeld om de angel uit verhitte debatten over Facebooks privacyschendingen te halen. Destijds speelde ook het Cambridge Analytica-schandaal: gegevens van miljoenen Facebook-gebruikers zouden ongemerkt en illegaal ingezet zijn voor de Trump-campagne.

BuzzFeed houdt ook nu nog een slag om de arm. „Zolang er niet meer informatie gegeven wordt over wat die Clear History-knop precies doet”, twitterde verslaggever Ryan Mac dinsdagavond, „en hoe breed het onder de aandacht wordt gebracht, is het moeilijk te zeggen hoeveel mensen dit werkelijk gaan gebruiken.”

In de uitspraak van Wehner over verminderde reclame-effectiviteit ziet Mac overigens wel een winstwaarschuwing voor aandeelhouders. Facebook-baas Mark Zuckerberg waarschuwde in mei vorig jaar vooral de gebruikers: „Je Facebook zal minder goed werken als het telkens je voorkeuren opnieuw moet leren.”