Daar rijdt een Dinky Toy!

Straatbeeld Dinky Toys zijn een geliefd verzamelobject. Grafisch vormgever Henry Cannon brengt ze terug waar ze horen, op de weg.

Londen, 1951 Westbourne Grove Afgebeelde Dinky Toy: London Bus 1951 Serienummer #291
Londen, 1951 Westbourne Grove Afgebeelde Dinky Toy: London Bus 1951 Serienummer #291 Bewerking: Henry Cannon

Ze kwamen op de markt toen de babyboomers net een gevoelige leeftijd hadden bereikt. Ze waren in het klein wat iedereen heel graag in het groot wilde hebben: een auto. 43 keer zo klein als een echte. Ze zaten in een mooi geel doosje en waren gemaakt van een wonderlijke metaallegering: zamac . Het was serieus speelgoed. Ze waren niet verzonnen, ze waren echt. Er zaten zwarte wieltjes onder en op de onderkant stonden in reliëfletters merk en het type. Renault Dauphine, Ford Zephyr of Morris Minor. Dinky Toys. Iedere jongen had er wel een paar, sommigen tientallen, maar die hadden rijke ouders. De Dinky Toys werden gekoesterd.

Glasgow, 1955. Argyle Street. Commer Van 1958, Dublo Dinky Toys #63. Beeldbewerking Henry Cannon

Maar hoe gaat dat? Lego kwam, Playmobil en de Masters of the Universe. De Skoda’s, Rovers, Vauxhalls en Anglia’s belandden in een doos, werden aan een neefje gegeven of gewoon opgeruimd. Aan het einde van de jaren zeventig ging Dinky Toys failliet.

Ja, en nu is er spijt. En Dinky-nostalgie. Oudere heren speuren in kringloopzaken naar de autootjes uit hun jeugd. Op internet bieden ze tegen elkaar op en de prijzen gaan voor mooie exemplaren gauw naar de 100 euro. Op YouTube zijn langdradige filmpjes te zien waarin gepensioneerde accountants gebutste Dinky Toys restaureren. De asjes worden rechtgebogen, er komen nieuwe bandjes op, de ruitjes worden gepoetst en het hele autootje wordt opnieuw gespoten.

Manchester, 1955. Perkins Diesel Service Old Trafford. Afgebeelde Dinky Toy: Petrol Pump Station Esso 1958. Serienummer #781. Bewerking Henry Cannon

Grafisch ontwerper Henry Cannon vindt dat niks. Die autootjes horen niet op een plank of in een vitrine. Ze moeten de weg op!

Na vele uren Photoshop heeft Cannon inmiddels een dertigtal Dinky Toys weer zover dat ze volwaardig aan het verkeer kunnen deelnemen. In het verkeer van de jaren vijftig en zestig natuurlijk. Het liefst in het Verenigd Koninkrijk, want daar kwamen de meeste vandaan. Leeds, Manchester, Glasgow, dat werk. Daar was alles toen nog zwart wit.

Birmingham, 1956. Adderley Street. Austin Taxi #254. Bewerking: Henry Cannon

Het geeft veel voldoening om de Dinky Toys weer hun eigen plaats in de geschiedenis te geven, zegt Cannon. „Zie het als een vorm van eerherstel.”