PostNL koopt concurrent Sandd en wordt monopolist

Monopolie Één sterk postbedrijf is nodig om in de krimpende markt te overleven, stellen PostNL en Sandd. Maar de ACM kan dwarsliggen.

PostNL neemt concurrent Sandd over voor 130 miljoen euro. Dat is maandag bekendgemaakt. Na de fusie blijft nog maar één postbezorgend bedrijf over. Het is de enige manier om de dalende postvolumes het hoofd te bieden, stellen PostNL en Sandd.

„De bundeling van de twee landelijke postnetwerken is van groot belang om de Nederlandse postmarkt betrouwbaar, betaalbaar, vernieuwend en toegankelijk te houden voor iedereen”, stelt PostNL-bestuursvoorzitter Herna Verhagen in een persbericht.

De postmarkt krimpt met ongeveer 8 tot 10 procent per jaar. Bedrijven versturen nu nog relatief veel post, maar verdere digitalisering zal ook dit deel van de markt laten krimpen. Door samen te gaan, verwachten de postbezorgers 50 tot 60 miljoen euro per jaar te besparen.

Als de overname doorgaat, krijgt PostNL nagenoeg een monopolie. Het bedrijf houdt er dan ook rekening mee dat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) niet akkoord gaat. De deal hoeft daarmee niet direct van de baan te zijn, benadrukte PostNL maandag. Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat Mona Keijzer (CDA) kan de ACM overrulen en alsnog toestemming verlenen als zij „zwaarwegende redenen van algemeen belang” ziet. Vorig jaar werd duidelijk dat in de Tweede Kamer brede steun is voor het samengaan van de beide postbedrijven.

Volgens PostNL en Sandd is de overname „goed nieuws” voor de bezorgers van beide postbedrijven. De 16.000 bezorgers van Sandd krijgen een baan aangeboden bij PostNL. Wat er met de overige circa 3.000 medewerkers van Sandd gebeurt, is nog onduidelijk. Er wordt „gekeken naar mogelijkheden binnen PostNL of naar andere oplossingen”. PostNL heeft 18.000 postbezorgers voor zich werken.

Ook vakbonden toonden zich eerder voorstander van ‘consolidatie’ van de twee postbedrijven. Die zou nodig zijn om de werkgelegenheid en arbeidsvoorwaarden op peil te houden.

Op de postmarkt is PostNL de grotere partij; het bedrijf bezorgde vorig jaar bijna 1,8 miljard poststukken, Sandd ruim 700 miljoen. De postbezorging was bij Sandd in 2018 goed voor een omzet van 201 miljoen euro, bij PostNL voor bijna 1,7 miljard euro.

Terwijl de postvolumes afnemen, groeit de markt voor pakketbezorging hard. PostNL heeft in het laatste kwartaal van 2018 20 procent meer pakketten bezorgd dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Over het hele jaar steeg het volume met 22 procent, blijkt uit cijfers die het bedrijf deze maandag heeft gepresenteerd.