Levensmiddelen

Kraft Heinz lijdt fors verlies na afschrijving

Volgens Kraft Heinz verandert de smaak van consumenten.
Volgens Kraft Heinz verandert de smaak van consumenten. Foto Justin Berl / EPA

Het Amerikaanse levensmiddelenconcern Kraft Heinz kampt met zware tegenwind. Het bedrijf schreef ruim 15 miljard dollar af op de waarde van enkele merken, zoals Kraft en Oscar Mayer, zo bleek donderdag uit jaarcijfers. Door de afschrijving resteerde in het slotkwartaal van 2018 een fors nettoverlies van 12,6 miljard dollar (11,1 miljard euro). Het bedrijf zegt dat de smaak van consumenten verandert en dat merken hierdoor minder waard worden. Maar analisten geciteerd door de Financial Times vermoeden dat er meer aan de hand is. Eén van de eigenaren van Kraft Heinz, het Braziliaanse 3G, zou te ver zijn gegaan met het saneren van enkele merken. Intussen maakte Kraft Heinz bekend dat de Amerikaanse beurswaakhond SEC onderzoek doet naar de boekhouding van het bedrijf. In de handel na beurssluiting daalde het aandeel Kraft Heinz meer dan 20 procent. (ANP/ NRC)