Foto 's : Olivier Middendorp

Lekker asociaal parkeren straks voorbij

Straatbeeld Bloedirritant, volgens veel Amsterdammers. Maar je Birò pal voor de supermarkt op de stoep zetten is straks verleden tijd.

Ze staan op de stoep, voor ramen en deuren, tussen de fietsen: de Birò’s. De kleine elektrische karretjes zijn populair in Amsterdam – bij de gebruikers dan. Ze zijn sneller dan een fiets en houden de inzittenden droog. De bonus is de parkeergelegenheid: de Birò mag overal worden neergezet – gratis. Ook op de stoep.

Maar als het aan de gemeente Amsterdam ligt, gaat dat binnenkort veranderen. Volgens de huidige regelgeving is de Birò een gehandicaptenvoertuig. Maar de Birò wordt vaak gebruikt door mensen zónder beperking. Het parkeren van al die Birò’s op de stoep is volgens de gemeente „onwenselijk”, omdat die ruimte hard nodig is voor voetgangers.

Foto: Olivier Middendorp
Foto: Olivier Middendorp
Foto: Olivier Middendorp

De rechter oordeelde onlangs dat de Birò een brommobiel is. Daarom is de gemeente nu in overleg met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het Openbaar Ministerie over de mogelijkheden tot handhaving rond parkeren. Bestuurders moeten straks een rijbewijs halen om de Birò te mogen gebruiken, net zoals bij snorfietsen, brommers, scooters en brommobielen. Ook moet het voertuig een kenteken krijgen. En: parkeren mag dan niet meer op de stoep.

Een meter stoep vrij

Pieter Vermeer, directeur van Birò in Nederland, roept zijn klanten op geen hinder te veroorzaken: „Laat een meter stoep vrij bij het parkeren”, zegt hij. Vermeer is voorstander van duidelijke regels. Maar de Birò zal populair blijven, denkt hij. „De Birò wordt vooral gebruikt als vervanger van de auto. Alle alternatieven voor de auto worden steeds populairder. Zeker in de stad. Bovendien hebben de meesten van onze klanten geen bezwaar tegen parkeren in een parkeervak, maar ze vinden het wel onterecht als hiervoor het volledige tarief betaald moet worden.” De oplossing ligt volgens hem in speciale parkeervakken en -vergunningen.

Op Twitter wordt veel geklaagd over de Birò. „Loop eens rond in hartje Amsterdam en jullie zullen zien hoe vaak voetgangers door Birò-klanten gedwongen worden op de rijbaan te lopen. Inclusief blinden, mensen met kinderwagens of scootmobiels”, aldus Anton Hein. Herbert Kuiling noemt het een „plaag” en de Birò een „voertuig voor aso’s met geld”. Kasper van Haaren: „Birò’s op het fietspad zijn de personificatie van het kwaad. Je zou er Amsterdam bijna voor verlaten.”

Lees ook: Geen beperking hebben en je karretje toch gratis op de stoep parkeren

Maar er zijn ook positieve geluiden te lezen. Het is juist een manier om auto’s uit de binnenstad te weren, en de voertuigen zijn elektrisch. Bovendien, twittert @WalkAmsterdam: „Er zijn 600 birò’s in Amsterdam. Er staan elke dag een half miljoen bestelauto’s, bakfietsen, motoren, fietsen en scooters in de openbare ruimte, en dan vooral op de stoep. Pas op voor symboolpolitiek.”

Foto’s Olivier Middendorp