OVV: luchtvaart bewuster van risico’s conflictgebieden sinds MH17

Volgens de Raad is er door verschillende verbeteringen meer en betere informatie beschikbaar om risico’s in te kunnen schatten.

Na MH17 heeft de OVV onderzoek gedaan naar veiligheid boven conflictgebieden.
Na MH17 heeft de OVV onderzoek gedaan naar veiligheid boven conflictgebieden. Foto Robin van Lonkhuijsen/ANP

Luchtvaartmaatschappijen gaan bewuster om met de risico’s van het vliegen over conflictgebieden sinds de MH17-ramp. Dat blijkt uit onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) dat donderdag is gepubliceerd. Het onderwerp is opgenomen in voorschriften van luchtvaartorganisaties als de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO). Ook is er meer en vaak betere informatie beschikbaar over de conflictgebieden, wat de risico-inschatting voor maatschappijen gemakkelijker maakt.

Zo delen EU-lidstaten actiever inlichtingeninformatie om de risico’s van het overvliegen van bepaalde gebieden te analyseren. De gebieden die als risicovol worden aangemerkt, worden vervolgens opgenomen in het zogenoemde Conflict Zone Information Bulletin dat beschikbaar is voor maatschappijen en passagiers.

In Nederland is een convenant opgesteld voor de uitwisseling van informatie tussen de overheid en Nederlandse luchtvaartmaatschappijen. Ook niet-openbare informatie wordt hierbij gedeeld. Hierdoor kan volgens de OVV ook in acute gevallen snel informatie worden meegenomen in de risicoanalyse van maatschappijen.

Lees ook: Steeds meer puzzelstukjes in MH17-onderzoek

Gevolgen luchtvaart

Wat de veranderingen voor gevolgen hebben voor de veiligheid in de luchtvaart, is niet helemaal duidelijk. Wel wordt er sinds het neerhalen van vlucht MH17 niet meer van uitgegaan dat opengestelde luchtruimen automatisch veilig zijn. Ook zegt een aantal luchtvaartmaatschappijen eerder te besluiten niet over een bepaald gebied te vliegen als er geen duidelijke informatie beschikbaar is over de veiligheid.

De OVV is niet louter positief. De Raad stelt dat staten waar gewapende conflicten plaatsvinden, hun beheer va het luchtruim nauwelijks hebben veranderd. Ook stelt de OVV dat de “bereidheid en het vertrouwen” om elkaar actief te informeren niet overal ter wereld vanzelfsprekend is.

Op 17 juli 2014 kwamen de 298 inzittenden van Malaysia Airlines-vlucht MH17 om het leven toen het vliegtuig boven Oekraïne uit de lucht werd geschoten met een Boekraket van het Russische leger. Achteraf bleek dat inlichtingendiensten van verschillende landen wisten dat vliegtuigen in het luchtruim boven Oekraïne grote risico’s liepen wegens het conflict tussen Oekraïne en Rusland. Het ruim was echter niet gesloten en de luchtvaartmaatschappijen waren niet op de hoogte van de risico’s.