Recensie

Recensie

Albumoverzicht: drukgevuld debuut van de band Cut_, muziek in weerwil van onderdukking

Recensies De muziekredactie van NRC bespreekt nieuwe muziek. Deze week recensies van Theon Cross, Ásdís Valdimarsdóttir & Marcel Worms, Cut_ en Son Mieux.

  • ●●●●●

    Theon Cross: Fyah

    Theon CrossJazz: Steeds meer duiken in pop- en jazzbands de zwaar brommende tonen van een tuba op in de rol van bas. Je kunt er moeilijk níét bij bewegen. En de diep resonerende tonen uit het instrument met de grote hoorn onderlijnen andere instrumenten.Twintiger Theon Cross improviseert met zijn meer draagbare sousafoon in de heersende Britse jazzscene. Zijn kleurrijke urbanjazz op debuut Fyah is van een ongelofelijke energie. Zeker met saxofoniste Nubya Garcia en drummer Moses Boyd.Lastiger is – of is het smaak? – dat je het na wat nummers wel weet met die tubasound. En: maakt live een solo publiek wild, op de plaat lost de diepte soms op in de donkerte – een plomp stoombootgeluid dus. Het is interessanter als Cross zijn accenten subtiel zet. Amanda Kuyper

  • ●●●●

    Ásdís Valdimarsdóttir & Marcel Worms: The voice of the viola in times of oppression

    Ásdís Valdimarsdóttir & Marcel WormsKlassiek: De altviool is ‘niet het meest assertieve instrument’, schrijft pianist Marcel Worms in het cd-boekje. Maar als een componist zijn zielenroerselen wil uitstorten, komt hij vaak uit bij de altvioolklank. Met altvioliste Ásdís Valdimarsdóttir heeft Worms een prachtige cd opgenomen, met muziek die tegen de klippen op tot stand kwam. Goed voorbeeld is het ‘Allegretto’, van Mieczyslaw Weinberg, dat glimpen van macabere dieptes toont. Weinberg leefde in de Sovjet-Unie, net als zijn Sjostakovitsj, wiens zwanenzang de cd besluit. Tussen die twee klinken de Nederlanders Max Vredenburg en Dick Kattenburg. Kattenburg was 24 toen hij in Auschwitz werd vermoord: het vloeiende openingsdeel van een Sonate bevestigt zijn formidabele talent. Joep Stapel

  • ●●●●●

    Cut_: A Small Group of Individuals

    Cut_Pop: Amsterdammers Belle Doron en Sebastiaan Dutilh, Cut_, lieten zo’n vijf jaar wachten op hun debuut. Na geslaagde singles en liveoptredens worden de verwachtingen van het debuut A Small Group Of Individuals niet helemaal waargemaakt.Cut_ is een dance-duo; met muziek van Dutilh en zang van Doron. De muziek is een drukgevuld geluidsbeeld waarin geklepper, handgeklap, brommende synthesizers en schelle akkoorden zich op de luisteraar storten. Doron heeft een zachtmoedige stem, een verademing na alle krachtpatserzang die doorgaans bij housetracks wordt ingezet. Dat contrast werkt niet altijd, omdat de muziek zo vol is dat het stuwende element niet op gang komt. ‘Love&Alcohol’ is een rockliedje in housevermomming, maar klinkt te doorsnee om echt te wervelen. Er zijn ook hoogtepunten: het minimale ‘Reach For It’, het uitgebalanceerde ‘Fever’ (duet met Klangstof). ‘Out Of Touch’ is een opwindende versmelting van zang en muziek, die beide zwoel en romig klinken. Hester Carvalho

  • ●●●●

    Son Mieux: Faire de Son Mieux

    Son MieuxPop: Door de single ‘Even’, het bij reclames veelgebruikte liedje ‘Easy’ en EP Vice Versa (2016) werd de Haagse zanger Camiel Meiresonne met de band Son Mieux onthaald als grote belofte. Nu is er het debuutalbum, Faire de Son Mieux, waarop folk en indierock een elektronische onderlaag heeft.Son Mieux is gegroeid in zijn expressie. De liedjes hebben iets goedmoedigs en zijn vaak dans- of meezingbaar, maar de gevoelige en weemoedige ondergrond zoals een verbroken relatie (‘Old Love’) is niet te missen.Soms tapt Son Mieux met zijn synthpop uit hetzelfde vaatje als Thomas Azier. Die gedachte keert direct weer als er een meer rootsy geluid klinkt (‘Pretty Strangers’). Het klankenpalet van Son Mieux is niet uitzonderlijk, maar het heeft iets behaaglijks en aanstekelijks hoe Meiresonne zijn melodieën om zijn gevoelens heen vouwt. Amanda Kuyper