Van Nieuwenhuizen: Schiphol zal groeien

Zonder mogelijkheden tot groei zal Schiphol de internationale concurrentiestrijd verliezen, stelt de minister in een interview met de Volkskrant.

Minister van Financien Wopke Hoekstra en Minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen tijdens het Tweede Kamerdebat over Schiphol en Lelystad Airport.
Minister van Financien Wopke Hoekstra en Minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen tijdens het Tweede Kamerdebat over Schiphol en Lelystad Airport. Foto Jerry Lampen/ANP

Luchthaven Schiphol moet ook na 2020 kunnen groeien. Dat zegt minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) maandag in een interview met de Volkskrant. Ook Lelystad Airport gaat er volgens de bewindsvrouw komen.

Het aantal vluchten - starts en landingen - op Schiphol werd eerder tot 2021 gemaximeerd op 500.000. De luchthaven zit nu al aan dat plafond, omdat Schiphol de afgelopen jaren sneller groeide dan verwacht.

“Ik denk niet dat je kunt zeggen: dit was het voor eeuwig, die 500.000 vluchten. Dan ga je gewoon de boot missen ten opzichte van andere vlieghubs in Europa”, stelt Van Nieuwenhuizen in de Volkskrant. Een woordvoerder van het ministerie bevestigt de uitspraken van Van Nieuwenhuizen maandagochtend desgevraagd.

De afgelopen maanden onderhandelden belanghebbenden over de ontwikkeling van Schiphol. De luchtvaartsector wil dat Schiphol verder kan groeien. Omwonenden, milieurorganisaties en lokale overheden eisen daarentegen een groeistop tot en met 2023. Eind vorige maand mislukte dit overleg, waardoor een gezamenlijk advies uitbleef. Daarom is de keuze nu aan de minister, die tegenover de Volkskrant spreekt over het vinden van “de juiste balans”.

Van Nieuwenhuizen: “Het wordt een puzzel. Het zal geen ongebreidelde groei zijn, zo van: vlieg maar raak, en het zal ook niet zijn: we zetten Schiphol op slot of we trekken de stekker eruit. Dat kan gewoon niet.”

Lees ook: Moeizaam polderen over Schiphol.

Lelystad Airport

Van Nieuwenhuizen sprak zich in het interview ook uit over de uitbreiding van de luchthaven bij Lelystad. Die luchthaven moet op termijn vakantievluchten overnemen van Schiphol, zodat er daar meer ruimte ontstaat voor zakelijk en intercontinentale vluchten.

De Europese Commissie zette eind december echter een streep door deze plannen, omdat ze in strijd zouden zijn met het Europese mededingingsrecht. Ook luchtvaartmaatschappijen die nu niet op Schiphol vliegen, moeten straks terechtkunnen in Lelystad. Die eis gaat in tegen de wens van coalitiepartners D66 en ChristenUnie, die Lelystad Aiport puur als overloopluchthaven voor Schiphol zien.

Ondanks deze bezwaren komt de luchthaven in Lelystad er, zegt Van Nieuwenhuizen tegen de krant: “Dat is de opdracht waar ik voor sta.” Ook hier zegt de minister op zoek te zijn naar een balans. “Aan de ene kant wil de Europese Commissie totaal aan het non-discriminatiebeginsel vasthouden, terwijl de ­Kamer vol gaat voor het selectiviteitsbeleid. Die eisen sluiten elkaar uit als je ze beide voor honderd procent toezegt.”

‘Ramkoers’

Volgens de milieuorganisaties aan de onderhandelingstafel laat Van Nieuwenhuizen zich leiden “door ouderwetse ideeën” en ligt zij “op ramkoers” met het klimaat en de meerderheid van Nederland, die volgens hen de tegen luchtvaartgroei zou zijn. “Schiphol heeft zich afgelopen jaren laten vollopen met goedkope vluchten. Extra vluchten zijn voor Nederland totaal niet nodig. De minister laat zich leiden door ouderwetse ideeën over de hubfunctie van Schiphol”, zo staat in een gezamenlijke reactie.

Volgens Natuur en Milieu, Natuur en Milieufederatie Noord-Holland en Greenpeace moeten coalitiepartners de minister ter verantwoording roepen: “Spreekt de minister hier als spreekbuis van de industrie of als vertegenwoordiger van heel Nederland? Als Nederland haar klimaatbeloftes aan de volgende generaties serieus neemt, dan moet Schiphol eerder krimpen, dan groeien.”

ChristenUnie-voorman Gert-Jan Segers stelt tegenover persbureau ANP dat de stellingname van Van Nieuwenhuizen “te vroeg” is. Volgens hem bestaan er nog “hele grote zorgen” bij de coalitiepartners. D66-leider Rob Jetten noemt de uitlatingen van de minister tegenover het persbureau campagnetaal. Volgens Sybrand Buma, fractievoorzitter van het CDA, moet over de groei nog gepraat worden. Hij bepleit “zorgvuldigheid”.

Correctie (18 februari 2019): In een eerdere versie van dit artikel stond dat het plafond aan het aantal vluchten op Schiphol tot 2020 geldt. Dit had tot 2021 moeten zijn. Het bericht is aangepast.