Honda bevestigt sluiting Britse fabriek, 3.500 banen in gevaar

De sluiting is volgens Honda het gevolg van veranderingen op de automarkt. Het bedrijf spreekt tegen dat de Brexit een rol speelt.

Honda kondigde eerder deze maand al aan dat de productie in de fabriek in Swindon teruggeschroefd wordt.
Honda kondigde eerder deze maand al aan dat de productie in de fabriek in Swindon teruggeschroefd wordt. Foto David Hartley/Bloomberg

Honda sluit in 2021 een grote autofabriek in Swindon in het Verenigd Koninkrijk. De autobouwer bevestigt dat daardoor ongeveer 3.500 mensen mogelijk hun baan verliezen. Het nieuws dat de Engelse fabriek zou sluiten, was maandag al uitgelekt. Volgens Honda heeft de sluiting van de fabriek niets met de Brexit te maken.

De fabriek in Swindon, een middelgrote stad op ruim honderd kilometer van Londen, produceert momenteel 150.000 auto’s per jaar; zo’n 10 procent van de totale Britse autoproductie. Wel lag de productie vorig jaar 2,1 procent lager dan in 2017.

Als reden voor de sluiting noemt Honda de “ongeëvenaarde veranderingen in de wereldwijde auto-industrie”. De fabriek gaat dicht als het huidige model dat er wordt geproduceerd, de Civic Hatchback en de snelle Civic Type R, aan het eind van zijn productiecyclus is. Ook de productie van de Civic Sedan in het Turkse Kocaeli wordt in 2021 gestaakt, maar die fabriek hoeft volgens Honda niet dicht. Deze productielocatie is met 1.100 werknemers en een productie van 38.000 voertuigen ongeveer eenderde zo groot als de fabriek in Swindon.

Dalende productie

Mede als gevolg van de afnemende vraag naar dieselauto’s en strengere regelgeving ging het de afgelopen jaren minder goed met Honda in Europa. Eerder deze maand maakte het autobedrijf al bekend dat het zijn productie dit jaar verder terug zou schroeven. Ook kondigde het een ontslagronde aan.

Lees ook deze reportage uit Swindon: Wat Swindon echt wil? Snel een eind aan de onzekerheid

Des Quinn, hoge functionaris van de grootste Britse vakbond Unite, sprak maandag tegen BBC zijn bezorgdheid uit over de sluiting in Swindon. Volgens hem zal het niet alleen “diepe impact” hebben op het personeel en hun families, maar “tast het ook duizenden banen aan in de lange toeleveringsketen in het gehele land”. De autosector, volgens Quinn lange tijd de “juweel in de kroon” van de Britse industrie, is volgens hem in een dal gebracht door de “chaotische Brexit-onzekerheid”.

Brexit

Negen op de tien auto’s uit de fabriek in Swindon worden geëxporteerd naar EU-landen. Verschillende autobedrijven hebben eerder al gewaarschuwd dat een No Deal - als het VK zonder afspraken uit de Europese Unie vertrekt - grote gevolgen zou hebben voor de auto-industrie. Volgens The Guardian heeft Honda zelf voorspeld dat zo’n scenario het bedrijf “tientallen miljoenen pond” zou kosten. Desondanks sprak Honda-topman Takahiro Hachigo dinsdag desgevraagd tegen dat de Brexit aanleiding vormde voor de sluiting.

De sluiting van de Britse Honda-fabriek is niet de eerste aan de autosector gerelateerde tegenslag voor het VK. Eerder deze maand werd al bekend dat concurrent Nissan afziet van het plan om zijn X-Trail SUV in het VK te produceren. Ook Nissan benadrukte toen dat economische motieven aan de keuze ten grondslag lagen. Wel stelde het bedrijf toen dat “de aanhoudende onzekerheid over de toekomstige relatie van het VK met de EU” niet hielp om plannen voor de toekomst te maken.