detailhandel

Tegenvallende kerstverkopen temperen Amerikaanse economische groei

De detailhandelverkopen in de VS daalden afgelopen december met 1,2 procent ten opzichte van vorig jaar. Dat bleek uit cijfers die het US Census Bureau donderdag bekendmaakte. Het gaat om de scherpste daling van de afgelopen negen jaar. De laatste keer dat de verkopen zo terugvielen, was in 2009, het jaar waarin de financiële crisis hevig woedde.

Niet alleen ‘fysieke’ winkels hadden het moeilijk. Ook de online verkopen vielen in december 2018 terug: een daling van 3,9 procent. Voor webwinkels is dat de grootste terugval sinds november 2008.

De verwachtingen voor de economische groei worden verder getemperd door een stijging van het aantal Amerikanen dat een werkloosheidsuitkering aanvroeg.

De cijfers komen nu pas naar buiten, omdat de wekenlange shutdown de Amerikaanse overheden platlegde. Economen hadden verwacht dat de winkelverkopen in de feestmaand licht zouden stijgen. Maar misschien wel dankzij de shutdown of tegenvallende beurskoersen, aarzelden Amerikaanse consumenten bij het doen van nieuwe aankopen.

Volgens de belangrijkste indicator – verkoopcijfers zonder de verkoop van auto’s, brandstoffen en bouwmaterialen meegerekend – daalden de detailhandelverkopen met 1,7 procent. Het is een teken dat het consumentenvertrouwen afneemt, en daarmee waarschijnlijk ook het bruto nationaal product.

Over vrijwel de hele linie daalden de verkoopcijfers. Er werd minder uitgegeven aan kleding en meubels. Amerikanen waren zuiniger in de horeca en de verkoop van muziekinstrumenten en andere hobby-artikelen daalde met 4,9 procent.

Consumentenverkopen beslaan ongeveer tweederde van de Amerikaanse economie. In de periode juli tot en met september groeiden de verkopen nog met 3,5 procent.

De Amerikanen blijven zichzelf opzadelen met meer schulden. De Federal Reserve Bank van New York meldt dat de totale schuld in het laatste kwartaal van 2018 opliep tot 13,500 miljard dollar. (Reuters)