Brexit-muppet schudt ondernemers wakker

Campagne Met een ludieke Brexit-pop worden ondernemers opgeroepen zich voor te bereiden op Brexit. De campagne is een succes.

Hij is blauw, pluizig en lomp, en we noemen hem ‘Brexit’. De Nederlandse overheid is donderdag een ludieke informatiecampagne begonnen rondom het Britse vertrek uit de EU, met een grote harige pop in de hoofdrol. Op een van de verspreide foto’s ligt de ‘muppet’ pontificaal bij Stef Blok op het bureau, waardoor de vertwijfeld kijkende minister van Buitenlandse Zaken nergens meer bij kan.

De boodschap, gericht aan ondernemers: kijk uit dat Brexit geen sta-in-de-weg wordt. Het kabinet waarschuwt al maanden dat ondernemers zich moeten voorbereiden op een no-deal. Ondernemers worden met de campagne opgeroepen om de ‘Brexit Impact Scan’ te doen, om de gevolgen kunnen inschatten.

De campagne, bedacht door een reclamebureau, trok donderdag internationaal de aandacht. De Britse krant The Guardian maakte er ‘project Fur’ van, een knipoog naar ‘project Fear’, het populaire verwijt dat tegenstanders van Brexit angst zaaien met doemscenario’s. De BBC doopte de pluizenbol het „Brexit-monster” en ziet in de campagne niet alleen een waarschuwing, maar ook een Nederlandse reclamefolder, bedoeld om nu bedrijven aan te trekken die overwegen om hun Britse activiteiten naar het Europese vasteland te verplaatsen. De lancering van de ‘Brexit-muppet’ viel donderdag samen met een interviewoffensief van premier Rutte in buitenlandse kranten waarin hij zegt dat het Verenigd Koninkrijk „verzwakt” uit de Brexit zal komen.

De inzet van grappen is niet zonder risico. Vorige week reageerden Britten boos toen Europees ‘president’ Tusk opperde dat er voor de meest fanatieke Brexiteers vast „een speciaal plekje in de hel” bestaat.

Volgens Blok is de Brexit-muppet niet oneerbiedig bedoeld. „Het is een actie met tongue in cheek, zoals de Engelsen dat zouden zeggen”, aldus Blok. „De aanleiding is niet leuk, maar humor helpt vaak meer dan alleen maar ernstige teksten.” De Britse ambassadeur in Nederland Peter Wilson nam het inderdaad sportief op. „Wij Britten zijn altijd wel in voor een grapje”, zei hij.

De campagne is een succes: de Brexit-scan is al meer dan 5.600 keer geraadpleegd. Wie er in het poppenpak zit, wil Buitenlandse Zaken niet zeggen. Donderdag passeerden diverse namen de revue: van Brexiteer Boris Johnson – vanwege de wilde haardos – tot en met Thierry Baudet – vanwege zijn liggende pianopose.