Alleen reizigers zijn verzot op de superjumbojet

airbus A380 Airbus stopt met de productie van de enorme A380. Het toestel is geliefd bij reizigers, maar de verkoopcijfers vallen tegen.

„We gaan van de A380 wel 700 of 750 toestellen verkopen.”

Bij de presentatie van de superjumbo A380 in 2005, was de toenmalige topman van Airbus, Noel Forgeard, tegenover de Franse radiozender RTL optimistisch over de vraag naar het grootste passagiersvliegtuig ter wereld.

Het bleek een schromelijke overschatting: Airbus verkocht er minder dan 250 en zal over twee jaar stoppen met de productie. Daarmee komt een einde aan het meest prestigieuze model van de vliegtuigbouwer.

De A380 superjumbo is geliefd bij passagiers vanwege de ruimte en de rustige vlucht. Maar voor de meeste luchtvaartmaatschappijen is het enorme toestel (met ruimte voor meer dan 500 passagiers en een bereik van 15.000 km) te groot.

Voor de A380, ooit gepresenteerd als vliegtuig van de toekomst, is weinig animo. Maatschappijen werken liever met kleinere, zuinigere vliegtuigen. Verreweg het populairste toestel uit de fabrieken van Airbus is de kleinere A320.

Het grootste passagiersvliegtuig ter wereld wordt te weinig besteld om het te blijven bouwen, maakte topman Tom Enders donderdag bekend.

Directe aanleiding voor het stopzetten van de productie is een besluit van Emirates om een bestelling bij Airbus gedeeltelijk te annuleren. De luchtvaartmaatschappij uit Dubai had een opdracht staan van 162 toestellen, maar heeft dat laten verlagen naar 123.

Emirates is niet de enige die zijn bestelling bij het Europese Airbus terugdraait. Vorige week kondigde het Australische Qantas al aan dat het een order van acht A380’s heeft geschrapt. Aan Emirates worden de komende twee jaar nog veertien A380’s geleverd. Daarna komt er productieruimte vrij om meer andere toestellen te bouwen.

Emirates heeft met Airbus wel een overeenkomst getekend voor levering van zeventig kleinere vliegtuigen. De komende jaren neemt de luchtvaartmaatschappij veertig A330-900’s af, en dertig A350-900’s. Daarmee is een bedrag van 21,4 miljard dollar (19 miljard euro) gemoeid.

Het besluit van Emirates heeft mogelijk gevolgen voor 3.000 tot 3.500 fabrieksarbeiders van Airbus. Het bedrijf gaat de komende weken in gesprek met vakbonden en sociale partners over de benodigde reorganisatie, maar heeft goede hoop het merendeel van de medewerkers binnen het bedrijf ander werk te kunnen bieden.