Kleine groei overslag Rotterdamse haven, vooral door containers

De Rotterdamse haven profiteert flink van schaalvergroting en investeringen in de bereikbaarheid.

De Euromax Terminal Rotterdam, ECT, op de Maasvlakte.
De Euromax Terminal Rotterdam, ECT, op de Maasvlakte. Foto Lex van Lieshout/ ANP

De overslag in de Rotterdamse haven is vorig jaar met 0,34 procent gegroeid ten opzichte van het jaar daarvoor. De verplaatsing van goederen bereikte daarmee een recordvolume van 469 miljoen ton. De toename komt vooral door een forse groei van de containeroverslag. De overslag van ruwe olie, minerale olieproducten en agribulk daalde juist. Dat blijkt uit de donderdagochtend gepresenteerde jaarcijfers van de grootste haven van Europa.

De containeroverslag groeide met 4,5 procent in tonnen. Gemeten in TEU, de standaardmaat voor containers, groeide de overslag van containers met 5,7 procent. Als belangrijke reden voor de groei geeft het Havenbedrijf Rotterdam de toename van volle importcontainers en transshipment, het doorvoeren van de geloste containers naar andere havens buiten Nederland. De containerexport ontwikkelde zich minder sterk, onder andere door Chinese importbeperkingen op afvalstromen en een stagnering van de Britse en de Russische economie. De overslag van vloeibaar aardgas (+163,6 procent) en biomassa (31,6 procent) groeiden vorig jaar opnieuw.

Schaalvergroting

De Rotterdamse haven profiteert flink van schaalvergroting en investeringen in de bereikbaarheid. De bruto-investeringen van het Havenbedrijf stegen met 91 procent naar 408,1 miljoen euro, het hoogste bedrag sinds de aanleg van de Tweede Maasvlakte die in 2013 in gebruik werd genomen. Het grootste deel van dit bedrag werd gebruikt om de bereikbaarheid van de haven te verbeteren. Zo werd de Container Exchange Route aangelegd op de Maasvlakte, evenals het Prinses Amaliaviaduct, en werd de Havenspoorlijn via het Theemswegtracé verlegd. Ook profiteert de haven de verwerving van een minderheidsbelang in de Braziliaanse haven Pecém.

Het Havenbedrijf verwacht dat de overslag ook in 2019 licht zal groeien, maar verwacht wel een lagere groei dan de afgelopen jaren. Afgelopen jaar boekte de haven een omzet van 707,2 miljoen euro ten opzichte van 712,1 miljoen euro in 2017. De lichte omzetdaling heeft te maken met minder havengelden en verhuuropbrengsten. Wel zag de haven de winst licht groeien. De haven is belangrijk voor de Nederlandse economie. Zelf beweert het Havenbedrijf 6,2 procent bij te dragen aan het bruto binnenlands product. Ook creëert het naar eigen zeggen werkgelegenheid voor 385.000 mensen.

    • Steven Musch