Bierbrouwer

Heineken profiteert van succes alcoholvrij ‘0.0’ bier

Heinekens belangrijkste merk, Heineken, heeft een goed jaar achter de rug. De bierbrouwer verkocht in 2018 7,7 procent meer Heineken-pils: de grootste stijging in ruim tien jaar. Dat blijkt uit de jaarcijfers die het bedrijf woensdag presenteerde.

De stijging is mede te danken aan het succes van het alcoholvrije 0.0-bier, dat in 2016 onder eigen naam werd gelanceerd en nu in 38 landen verkrijgbaar is. Vorig jaar waren dat er zestien. Ook zonder 0.0 blijft het groeicijfer het hoogste percentage in tien jaar”, zegt bestuursvoorzitter Jean-François van Boxmeer.

Heineken heeft wereldwijd veel bierbedrijven overgenomen, waardoor de distributie van Heineken makkelijker werd, zegt Boxmeer. „In landen als Brazilië, Mexico of Zuid-Afrika waren we twintig jaar geleden al aanwezig. Nu kunnen we het merk harder laten groeien.”

Het belang dat de brouwer nam in het Chinese CR Beer moet Heineken ook in China beter verkrijgbaar maken. De miljardendeal moet nog worden goedgekeurd door de autoriteiten. Heineken verkocht ook 4,2 procent meer van zijn andere bieren, in volume.

Heineken, na AB Inbev de grootste brouwer ter wereld, zette in 2018 26,8 miljard euro om, 3,7 procent meer dan een jaar eerder. De nettowinst daalde wel, met 1,6 procent naar 1,9 miljard euro. (NRC)