Airbus stopt met productie ‘superjumbo’ A380

Nu Emirates een bestelling terug heeft geschroefd, heeft Airbus “niet voldoende basis” meer om het grootste passagiersvliegtuig ter wereld te blijven produceren.

De eerste Airbus A380 steeg veertien jaar geleden op, vanaf vliegveld Toulouse-Blagnac in Frankrijk.
De eerste Airbus A380 steeg veertien jaar geleden op, vanaf vliegveld Toulouse-Blagnac in Frankrijk. Foto Lionel Bonaventure/AFP

Vliegtuigbouwer Airbus levert per 2021 geen A380’s meer. Het grootste passagiersvliegtuig ter wereld wordt te weinig besteld, maakte topman Tom Enders donderdag bekend.

Het besluit te stoppen met de A380 volgt op de annulering door luchtvaartmaatschappij Emirates van een deel van een bestelling. Daarmee zegt Airbus niet meer voldoende basis te hebben om het gigantische vliegtuig nog langer te produceren. Emirates had een opdracht van 162 toestellen lopen bij de Europese vliegtuigfabrikant, maar heeft dat aantal verlaagd naar 123. De komende twee jaar worden er nog veertien A380’s aan de maatschappij uit Dubai geleverd.

Airbus legde het lot van de A380 vorig jaar al in handen van Emirates. Als de maatschappij er niet zes per jaar zou bestellen, stokte de productie.

Consequenties

Het besluit van Emirates heeft mogelijk gevolgen voor 3.000 tot 3.500 fabrieksarbeiders van Airbus. De fabrikant gaat de komende weken het gesprek aan met vakbonden en sociale partners, maar heeft goede hoop het merendeel van hen binnen het bedrijf ander werk aan te kunnen bieden. De belangrijkste fabriek van Airbus staat in het Franse Toulouse. Onderdelen uit fabrieken in Duitsland, Spanje en Wales worden daar afgemonteerd tot vliegtuig.

Emirates blijft wel klant van Airbus, en heeft met de fabrikant een overeenkomst getekend voor zeventig kleinere vliegtuigen. De komende jaren neemt Emirates veertig A330-900’s af, en dertig A350-900’s. Daarmee is een bedrag van 21,4 miljard dollar gemoeid.

Kleiner en zuiniger

De A380, ooit gepresenteerd als het vliegtuig van de toekomst, stond er somber voor. De Australische maatschappij Qantas, een van de grootste afnemers van de ‘superjumbo’, liet onlangs ook een opdracht van twintig toestellen annuleren. Maatschappijen geven bij het bestellen van nieuwe toestellen de voorkeur aan kleinere, meer zuinige vliegtuigen. Verreweg het populairste toestel in de vloot van Airbus, is de kleinere A320.

Boeing, de Amerikaanse concurrent van Airbus, verkocht in 2018 voornamelijk de kleinere types 737 en 787 Dreamliner.

Jaarcijfers

Airbus zette in 2018 64 miljard euro om, en maakte voor 5 miljard euro winst. In het orderboek van Airbus wachten nu ruim 7500 commerciële vliegtuigen. Ook zijn meer helikopters besteld.

Correctie (14 februari 2019): In een eerdere versie van dit bericht stond dat de A220 het populairste toestel van Airbus was. Dat is de A320.