Recensie

‘Alita: Battle Angel’: visueel fraai, maar weinig diepgang

Sciencefiction ‘Alita: Battle Angel’ voelt als een dystopie in tienertaal. De film speelt zich af in een metropool vol misfits en criminelen en bevat zwijmelmomenten tussen tienercyborg Alita en Hugo.

Alita (Rosa Salazar) heeft geen geheugen maar wel fenomenale vechttechnieken, in ‘Alita: Battle Angel’.
Alita (Rosa Salazar) heeft geen geheugen maar wel fenomenale vechttechnieken, in ‘Alita: Battle Angel’.

Veel cyborgs toevoegen maakt een actiefilm niet spannender, blijkt in Alita: Battle Angel. Elke keer dat iemand sneuvelt denk je: die komt terug met een ander lichaam. In de sci-fifilm van James Cameron (Avatar) en Robert Rodriguez (Sin City) gebeurt het verschillende malen. Alita: Battle Angel is gebaseerd op de mangastrips van Yukito Kishiro – hoofdrolspeelster Rosa Salazar heeft unheimlich grote ogen in haar menselijke gezicht. De film begint met cyborgreparateur dokter Ido (Christoph Waltz) die het hoofd vindt van een cyborg (Salazar). Hij geeft haar een lichaam, noemt haar Alita en behandelt haar als een dochter. Het meisje is lief maar heeft geen geheugen en blijkt over fenomenale vechttechnieken te beschikken. Die komen van pas, want Alita en Ido wonen in Iron City, een metropool vol misfits en criminelen.

Alita: Battle Angel voelt als een dystopie in tienertaal; de elite woont in de 26ste eeuw in Zalem, een stad die letterlijk boven Iron City zweeft en waarvan de bewoners hun vuilnis dumpen bij wie minder geluk heeft in het leven. Verder wordt er verwezen naar ‘The Fall’, een verwoestende wereldoorlog in het verleden en duiken tijdens zwijmelmomenten tussen Alita en Hugo vragen op over wat ‘mens zijn’ inhoudt. Niet dat er diep op wordt ingegaan. Visueel zijn de momenten waarin Alita door de lucht zoeft en badguys neerslaat indrukwekkend, net als de scènes waarin ze ‘motorball’ speelt, een agressieve sport die veel bewoners van Iron City een doel in het leven geeft. Maar dat kan het suffe scenario met vaak tenenkrommend clichématige dialogen niet compenseren. Wie weet lukt het wel in het vervolg waar de film al op zinspeelt?

    • Sabeth Snijders