Recensie

Een gedegen essay, geen pakkende cinema

Drama Een uitgever wordt door zijn jonge medewerkster gedwongen tot nadenken over e-books en andere digitale strategieën. In de kern gaat ‘Doubles vies’ over iemand die moet bepalen voor welke waardes hij staat.

Boekuitgever Alain (Guillaume Canet) en zijn vrouw Selena (Juliette Binoche) in ‘Doubles Vies’.
Boekuitgever Alain (Guillaume Canet) en zijn vrouw Selena (Juliette Binoche) in ‘Doubles Vies’.

De Parijse uitgever Alain is een man van boeken, maar zijn jonge, ambitieuze medewerkster Laure dwingt hem tot nadenken over e-books en andere digitale strategieën om zijn vak te laten overleven. En dan moet hij ook nog beslissen of hij het manuscript van een in ‘autofictie’ gespecialiseerde auteur, wiens boeken hij sinds jaar en dag in zijn fonds heeft, wel wil uitgeven. Alains vrouw Selena speelt in een politieserie en klaagt dat haar personage geen groei meer beleeft. Om hen heen zweven allerlei intellectuele figuren die naast scherpe debatten ook bezig zijn met hun liefdesleven. De titel Doubles vies, dubbellevens, geeft al aan dat er flink wat affaires geconsumeerd worden in deze film van de Franse filmmaker Olivier Assayas.

Assayas maakt altijd prikkelende films, in Doubles vies gaat het vooral over het digitale tijdperk, met naast e-readers ook speldenprikjes naar Twitter, Instagram en Netflix: als alles beschikbaar is, heeft iets dan nog wel waarde? In de kern gaat Doubles vies over iemand die moet bepalen voor welke waardes hij staat. Het levert een boeiend betoog op dat veel aansnijdt, ook nog over politiek, maar als nadeel heeft dat alles voelt als een gedegen essay, niet als pakkende cinema.

    • André Waardenburg